Spannend slot trilogie

‘Schakelmagie – Interplanetair boek 3’ – Johanna Lime

Daniël en Irene zijn uitgenodigd op de bruiloft van de Boself Malon en de Woestijnelf Elibu. Het huwelijk zal plaatsvinden op Calliope, de thuisplaneet van de Boselfen. De plechtigheid vindt diep in de bossen op een heilige plek plaats, ver verwijderd van de bewoonde wereld. Het bruidspaar wil daarna met Daniël en Irene en enkele andere vrienden een rondreis maken door de bossen van Calliope. Tijdens het feest merkt Irene dat Daniël ineens verdwenen is, niemand kan hem vinden en al gauw slaat de ongerustheid toe over wat er met hem gebeurd kan zijn. Omdat Daniël na een uitgebreide zoektocht echt spoorloos blijkt te zijn wil Irene het Orakel van Calliope om raad vragen.

Ook dit derde deel van ‘Interplanetair’ is wederom een fascinerende combinatie tussen sciencefiction en fantasy. De schrijfster weet dit echt zo goed over te brengen. In dit deel speelt magie een grote rol, ik vind het erg knap hoe de schrijfster steeds op nieuwe ideeën komt op welke manieren magie kan functioneren en welke ontwikkelingen het kan doormaken.

Johanna Lime heeft een aangename, beeldende schrijfstijl. Ze heeft Calliope prachtig beschreven. De natuur heeft bijzondere en planten en dieren, de schrijfster laat hier goed zien dat ze beschikt over een grote fantasie. Ook de emoties van de diverse personages, met name die van Irene en Daniël, worden zeer goed neergezet. Ik had het enorm met hen te doen. Je leest het verhaal vanuit het perspectief van beide personages wat je betrokkenheid intenser maakt.

‘Schakelmagie’ is duisterder van toon dan de andere delen van de trilogie. Dit zorgt voor extra spanning tijdens het lezen. Dit begint al tijdens de reis van Irene en Daniël naar de planeet Calliope. Er vindt een onverwachte, gevaarlijke gebeurtenis plaats waar meer achter blijkt te zitten dan je in eerste instantie zou denken. Tijdens de zoektocht naar Daniël vallen steeds meer zaken op hun plek.

De trilogie ‘Interplanetair’ speelt zich in dezelfde verbeeldingswereld af als de standalone ‘Schimmenschaduw’ en de trilogie ‘De vergeten vloek”. Johanna Lime verwijst regelmatig naar gebeurtenissen uit het verleden die in de eerder geschreven boeken voorkomen. Het zorgt voor een verbinding tussen al haar boeken. Je hoeft echter niet alle boeken te hebben gelezen om van de trilogie ‘Interplanetair’ te kunnen genieten. ‘Schimmenschuw’ en de beide trilogieën zijn zo geschreven dat ze goed los van elkaar te lezen zijn. Ik heb zelf wel alle boeken op volgorde gelezen en ik vond het mooi om te zien hoe Berinyi en Laskoro zich gedurende al die jaren ontwikkelen.

Ik geef ‘Schakelmagie’ graag 4 sterren.

Genre: sciencefiction & fantasy
Uitgeverij: Zilverbron
ISBN: 9789463084796
Uitvoering: paperback
Pagina’s: 334
Verschijningsdatum: april 2023

Met dank aan Johanna Lime voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Jeanine Feunekes