Prachtige roman

Jeanine Feunekes 27 april 2020
Het grote ontwaken is een prachtig verhaal over vechtlust, willen leven en liefde. Het is meeslepend geschreven. Het is regelmatig intens, zoals het moment dat Yvonne er tijdens het revalideren via een gesprek met haar moeder achter komt dat ze een man en een kind heeft. Ze kan zich dit vaag herinneren, door het gesprek vormen zich beelden in haar hoofd. Ze weet zich ook geen raad met de visioenen die zeer onverwacht vlak na haar ontwaken verschijnen.

De scène over belevenis en gevoelens van Yvonne die zij meemaakt tijdens het wakker worden uit haar coma vond ik indrukwekkend beschreven. Marian Kramer heeft zeer goed gevoelens van het personage neergezet. Yvonne is angstig, in de war, ze vraagt zich af hoeveel jaren ze heeft gemist. Ze kan zich enkel stukjes herinneren, haar gedachten zijn een grote warboel. Marian Kramer weet overtuigend neer te zetten hoe het leven van Yvonne op de kop is gezet. Niets is meer hetzelfde, zeven jaar is een lange tijd en mensen zijn doorgegaan met hun leven. Niemand verwachtte dat Yvonne ooit nog wakker zou worden. Ze heeft het gevoel dat haar alles is afgenomen. Ik had een brok in mijn keel toen ik dit las.

Het is een indrukwekkend verhaal over een levens veranderende gebeurtenis, over doorzettingsvermogen, liefde en het opbouwen van een nieuw leven. De schrijfster heeft met Yvonne een sterk personage neergezet, ik kon mij goed inleven in de situatie waarin zij beland was en had respect voor haar vechtlust om weer een normaal leven te gaan leiden, ondanks alle obstakels die ze onderweg tegenkomt. Lichamelijk maakt Yvonne grote stappen, maar ze merkt dat haar hersenen een grote klap hebben gehad. Zelf kan ze zich er redelijk bij neerleggen dat haar geestelijke vermogens misschien niet meer helemaal hetzelfde zullen worden als ze ooit waren. Lezen en schrijven blijven problematisch. Daar waar Yvonne eerst probleemloos met cijfers werkte, heeft ze nu al problemen met het afrekenen van boodschappen. Anderen zien dit niet of willen het niet zien en proberen haar te stimuleren om weer boekhouder te worden, om iets met haar diploma's te gaan doen. De frustratie van Yvonne hierover is goed voelbaar tijdens het lezen. Ze wil geaccepteerd worden hoe ze is. Verder is het vooral ook een romantisch verhaal, je leeft mee met Yvonne als ze probeert haar leven weer op te pakken en je hoopt dat ze de juiste persoon zal vinden om een toekomst mee op te bouwen.

Ik was vanaf het begin geboeid door de visioenen van Yvonne en ik was zeer benieuwd welke kant dit op zou gaan. Marian Kramer heeft mij hiermee niet teleurgesteld. Yvonne krijgt steeds meer zicht op wat de visioenen inhouden. Het was boeiend om te lezen hoe Yvonne hiermee omgaat.

Ik heb erg genoten van Het grote ontwaken van Marian Kramer, ik was vooral onder de indruk van het einde. Ik geef het boek graag 4 sterren.

Meer recensies van Jeanine Feunekes