Voor wereldverbeteraars en iedereen met gezond verstand vanaf ongeveer 10 jaar en ver daarboven!

Je@net 22 september 2022
Tot over mijn oren in het plastic - Daniël Poolen & Merel Corduwener

'Tot over mijn oren in het plastic' vertelt over de geschiedenis van plastic, de voor- én de nadelen, onze veranderende relatie met het materiaal en of we kunnen dromen van een plasticvrije wereld. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar halverwege de vorige eeuw was iedereen razend enthousiast over plastic. Nu zoeken we juist naar manieren om zo min mogelijk plastic te gebruiken. Hoe is dat zo gekomen?

In dit boek staat het complete verhaal van plastic. Je leest alles over de goede, maar ook de slechte kanten. Je maakt een reis door de geschiedenis van plastic, van biljartbal tot biljoenen kilo’s afval. Je leert wat plastic is, hoe we het maken en welke verschillende soorten je elke dag tegenkomt. Je komt erachter dat we elk jaar meer plastic gebruiken en daarmee elk jaar de aarde meer vervuilen. Gelukkig is er ook goed nieuws: daar kunnen we iets aan doen!

Plasticexpert Daniël Poolen vertelt jonge lezers met enthousiasme over onze lange, intense en soms tegenstrijdige verhouding met plastic. In dit boek biedt hij een originele kijk op dit bijzondere materiaal, met verhalen die mede door de krachtige illustraties van Merel Corduwener tot leven komen. 'Tot over mijn oren in het plastic', een prachtig vormgegeven en geïllustreerd boek, is perfect voor alle jonge wereldverbeteraars.

Duik met dit gi-ga-groene boek in de gi-ga-groene Kinderboekenweek van 2022!

In ‘Tot over mijn oren in het plastic’ vertellen Daniël Poolen & Merel Corduwener je alles over de geschiedenis van plastic. Dat plastic het klimaat bedreigt is inmiddels voor iedereen wel duidelijk. Dat het eigenlijk ook niet meer weg te denken is ook. Maar wat nu?

Geen eenvoudige materie, maar door de duidelijke uitleg van Daniël Poolen over wat plastic precies is, hoe het wordt gemaakt, waar we het allemaal tegenkomen en waar al dat plastic heen gaat, wordt het vervuilende aspect van synthetische kunststof goed duidelijk. En natuurlijk volgen er daarna ook tips om de plastic berg kleiner te maken.

De kleurrijke en levendige illustraties van Merel Corduwener zijn verfrissend en verlevendigen de tekst.

‘Tot over mijn oren in het plastic’ mag absoluut niet ontbreken in de schoolbibliotheek van de bovenbouw en sluit perfect aan bij de Kinderboekenweek van 2022 met als thema Gi-ga-groen.
En omdat je hier thuis al mee kunt beginnen, hoort het eigenlijk ook in jouw boekenkast te staan.

Dit boek is dus niet alleen voor wereldverbeteraars, maar voor iedereen met gezond verstand vanaf ongeveer 10 jaar en ver daarboven!

4,5 ★

Meer recensies van Je@net