Een meeslepend, leerzaam verhaal over hugenoten.

Jenny Oreel 30 augustus 2022
Dit boek vertelt het verhaal van de in het nauw gedreven hugenoten in het Frankrijk van de 16de eeuw. We volgen de familie Aubin en lezen over hun wankele positie in het Frankrijk van toen. Deze mensen moesten veel gevaren trotseren en waagden vaak hun leven om hun geloof te kunnen belijden.

Ik zag dit boek in de bieb staan en was er benieuwd naar vanwege de titel. De wat ouderwets aandoende cover werkte voor mij minder uitnodigend. Ik kreeg de indruk te maken te hebben met een wat ingewikkelder boek voor middelbare scholieren. Dit bleek niet het geval. Het verhaal is helder, overzichtelijk en chronologisch geschreven. En ondanks de wat oubollige toon pakte het verhaal me meteen en merkte ik dat het echt wel een kinderboek is. Vanaf een jaar of 10 is het goed te doen. Er staan zwart wit plaatjes in die iets tonen over het betreffende hoofdstuk. Opmerkelijk is ook dat de titel van het hoofdstuk vaak al een beetje verraadt wat er te gebeuren staat. Een tweetal voorbeelden hiervan zijn: ‘Jean, wie heeft jou zo toegetakeld’, en ‘De schaapherder brengt droevige berichten mee’. Je kan maar voorbereid zijn op wat er komen gaat!

De oubolligheid is verklaarbaar, we hebben hier te maken met een boek uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Het is deel 29 van een historische jeugdserie en geschreven door de inmiddels overleden P. de Zeeuw JGzn. De achtervoegsels J.Gzn liet deze schrijver altijd achter zijn naam zetten ter onderscheiding van de andere P. de Zeeuws die er blijkbaar waren. P. de Zeeuw heeft 220 boeken op zijn naam staan en veel betekend voor de protestants-christelijke jeugdlectuur.

Dit boek geeft inzicht in de geschiedenis van de hugenoten die het alles behalve makkelijk hadden in de tijd waarin ze leefden. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van de hugenoten. De rooms katholieke personages worden in dit verhaal overigens lang niet altijd als vijand neergezet. Vaak is er een vriendschappelijke band tussen de andersgezinden. Achterin het boek vermeldt de auteur dat hij bewust niet erg veel over de gruwelijkheden van de Bartholomeusnacht geschreven heeft. Verder is er een compacte samenvatting van het boek die gevolgd wordt door vragen over het verhaal. P. de Zeeuw was behalve auteur ook onderwijzer!

Al met al een leerzaam boek voor een ieder die meer wil weten over de hugenoten, hun leefwijze en hun geloof. Voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar.

Meer recensies van Jenny Oreel