Morele dilemma's

Jenny Oreel 04 mei 2023
Martine groeit op in een gezin van Jehova’s getuigen. Strenge regels en (te) veel verplichtingen zorgen voor een beklemmende sfeer. Haar weerzin en twijfels over de gang van zaken binnen de geloofsgemeenschap en het gezin groeit met de dag. Ze houdt dit in de eerste instantie binnen, vooral ook omdat ze ondanks alles van haar ouders, broer en zus houdt. Dit maakt dat ‘eruit’ stappen geen optie is want dat zou een definitieve breuk met haar familie tot gevolg kunnen hebben. Maar zo doorgaan kan ook niet. Martine maakt uiteindelijk een keuze maar het gaat haar niet in de kouwe kleren zitten.

Een boek dat je maar moeilijk weg kunt leggen, vlot geschreven en invoelend wat betreft het ‘lot’ van het hoofdpersonage. Haar persoon wordt goed uitgediept, je krijgt een inkijkje in haar ziel. Haar worsteling met het geloof in Jehova, de ingehouden emoties, het opgeven van idealen omwille van de verplichte geloofsactiviteiten, het is ronduit schrijnend en keihard. Wat ik jammer vind is dat dit beschreven wordt met gebruik van veel herhaling. Op een gegeven moment weet je als lezer wel wat er speelt. Daarbij mis ik diepgang vanuit de gevoelens en karakters van de andere familieleden die rotsvast vertrouwen (lijken te) hebben in ‘Jehova’ en bereid zijn (lijken?) tot het maken van grote offers als hun geloof in het geding komt. Wat voelen zij ten aanzien van hun afvallige dochter/zus? Hoe ervaren zij het mijden van mensen uit ‘de wereld’ enz… De gereformeerde omgeving daarentegen lijkt in dit verhaal overdreven verdraagzaam, evenals de vriend van Martine die wel erg als een begrijpelijk, meelevend, bijna verheven persoon wordt neergezet. Anderzijds past dit natuurlijk wel in het plaatje van een echte ‘feelgood”
De personages maken gebruik van mobieltjes en Whats app, daaraan merk je dat het boek in deze tijd speelt. Maar qua sfeer en setting lijkt alles meer te stammen uit de jaren 60. Althans dat is zoals ik het ervaren heb tijdens het lezen. Het boek geeft wel een goed inkijkje in het leven van een Jehova getuige.

Meer recensies van Jenny Oreel