Op het verkeerde been

JKleest 23 april 2021
Een recensie van het boek De Vijfde Kamer van Darline Degheldere

We zitten inmiddels in een 3de lockdown en de avondklok is inmiddels alweer voor de zoveelste keer verlengd. Heel erg vervelend natuurlijk. Het positieve hiervan is dat ik veel tijd heb om te lezen. Mij leek het ook weer eens leuk om deel te nemen aan een online leesclub.

Toen de oproep op ´Thrillers & more´ verscheen voor het deelnemen aan een leesclub rond het boek ‘De Vijfde Kamer’ was ik in eerste instantie niet eens zo geïnteresseerd. Dit had te maken met de omslag van het boek. Hierop is in rood/roze de titel De Vijfde Kamer te lezen, en is verder een vrij steriele kamer, een deur en een aktentas afgebeeld. Ik werd hierdoor op het verkeerde been gezet. Want voor mij was niet meteen duidelijk dat het om een thriller ging. Ik dacht in eerste instantie meer aan een doktersroman, en dat is niet bepaald mijn favoriete genre.

De tekst op de achterflap en de tweevoudige nominatie van de auteur Darlene Degheldere voor de Fintro Prijs voor het spannende boek maakte me toch nieuwsgierig. Eerder al had ik met veel plezier ‘Om dringende reden’ van Peter Franck en ‘De burgemeester’ van Yves Peirsman gelezen, die deze prijs met hun boeken in de wacht wisten te slepen. Ik hoopte hierdoor dat ook De Vijfde Kamer mij in positieve zin kon verrassen.

Toch moest ik me in eerste instantie even door de eerste hoofdstukken heen worstelen voordat het boek deze positieve verwachting kon waarmaken. Het boek leest makkelijk en heeft een logische opbouw. Maar de schrijfwijze van de auteur is soms wat staccato en afstandelijk. Ook de personages komen nog niet meteen tot leven omdat ze wat eendimensionaal worden belicht. Gaandeweg wordt dat gelukkig wel wat beter ingekleurd en komen de karakters wat meer tot leven.

De Vijfde Kamer is een klassieke whodunnit. Het verhaal begint als Bram tijdens een jaarlijks weekje weg met studievrienden dood wordt aangetroffen in zijn bed in de zogenaamde vijfde kamer. In deze extra kamer in het vakantiehuisje was hij neergelegd omdat hij de avond van tevoren wat te diep in het glaasje had gekeken. We maken vervolgens kennis met Claire (de vrouw van Bram), met Margot (de tweelingzus van Claire) en met hun vrienden Sofie, Daan, Elke en Bob. Hoewel een plaatselijke dokter met de wat flauwe naam ‘Vanongevalle’ hartfalen als doodsoorzaak vaststelt, vermoeden Claire en Margot dat er toch iets anders moet zijn gebeurd.

Bram wordt beschreven als een vervelende, narcistische man die tijdens zijn (vermeende) zakelijke afspraken regelmatig vreemdgaat. Margot vind al langer dat Bram geen geschikte partij is voor Claire en laat geen gelegenheid onbenut om dat aan Claire kenbaar te maken. Zou zij wellicht iets met de dood van Bram te maken hebben? Of wilde Claire zichzelf bevrijden uit haar toxische relatie met Bram? In eerste instantie verdenken de tweelingzusjes elkaar. Maar het blijkt toch nog wat gecompliceerder in elkaar te zitten. Claire gaat op onderzoek uit en duikt hierin enerzijds in het verleden en anderzijds in zijn zakelijke reilen en zeilen van haar echtgenoot. Ze komt tot een verrassende ontdekking over de werkelijke toedracht van de dood van haar man.

Je moet er van houden in een thriller, maar het boek bevat ook voldoende grappige elementen. Zo doet wat zich uiteindelijk heeft afgespeeld in het vakantiehuisje en de vijfde kamer haast aan als een klucht. Wat daarnaast grappig is, is dat Claire in haar zoektocht regelmatig van gedachte wisselt met Albert Stoffels, een bejaarde oud-politiecommissaris, die Claire tijdens haar stage tot thuisverpleegkundige had leren kennen maar die zij nu als een vriend beschouwt. Aan de keukentafel bespreekt zij met hem de voortgang van haar onderzoek. Het lijkt wel een aflevering van Baantjer.

Waar de thriller van Darline Degheldere in eerste instantie de positieve verwachting voor mij niet helemaal waarmaakt, is de zoektocht van Claire toch voldoende interessant en verrassend om het boek graag te willen uitlezen. Wel ontbreekt voor mij de echte spanning in het boek. Het was nog wel interessant geweest als Claire in haar zoektocht wat meer tegenslag had gehad en op wat meer weerstand was gestuit of bijvoorbeeld zelf in een gevaarlijke situatie was beland omdat zij de dader op het spoor is.

Met dank aan Thrillers & more voor het organiseren van de leesclub en uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van ‘De vijfde kamer’.

Meer recensies van JKleest