Goed doordacht, prettig geschreven en uitermate geestig

JKleest 06 januari 2022
De auteur
Jeffrey Archer is een Britse schrijver. Voorheen was hij politicus, maar diverse politieke en financiële schandalen hebben ervoor gezorgd dat zijn carrière vroegtijdig strandde en dat hij in de rechtszaal en de gevangenis belandde. Iedereen maakt fouten, zullen we maar zeggen. Het heeft er in ieder geval aan bijgedragen dat hij zijn talent voor het vertellen van verhalen heeft ontdekt. Zijn ervaringen in de politiek en de diverse conflicten waarin hij verzeild raakte zijn zeker een bron van inspiratie in zijn boeken. Jeffrey Archer groeide op in een aristocratische familie. Ook deze afkomst is terug te zien in zijn verhalen, in de personages en in zijn manier van schrijven.
Ik moet bekennen dat ik Jeffrey Archer voor het lezen van Wie niet waagt nog niet kende, maar vele anderen wel. Hij heeft onder meer geschreven aan de succesvolle Kane en Abel-serie en aan de Clifton-serie. Het hoofdpersonage uit Wie niet waagt ´William Warwick´ is voortgekomen uit deze laatstgenoemde serie. In de Clifton-serie is hij de rechercheur uit de romans van het personage Harry Clifton. Uit eigen ervaring weet ik nu dat het niet nodig is om eerst deze zevendelige serie gelezen te hebben, voordat je met volle teugen van dit verhaal kunt genieten. Ik ben er wel enorm nieuwsgierig naar geworden.

Het verhaal
In ´Wie niet waagt´ volgen we William Warwick die als droom heeft om ooit rechercheur te worden bij Scotland Yard. Dit tot ontsteltenis van zijn vader, die hem liever, net als hij, een succesvol advocaat ziet worden. De discussies hierover aan de keukentafel lopen hoog op, maar worden uiteraard door de moeder des huizes beslecht in een compromis. Eerst moet Warwick gaan studeren en als hij na drie jaar nog steeds van plan is om bij de politie te gaan, dan mag hij zijn droom najagen en vader moet zich hier dan vervolgens bij neerleggen en hem in zijn keuze ondersteunen.
Warwick blijft trouw aan zijn droom en na drie jaar kunstgeschiedenis gestudeerd te hebben, volgen we Warwick in zijn eerste stappen als politieagent en in de sporen die hij hier als agent al snel verdient. Hij wordt al snel opgemerkt en opgepikt door de afdeling ‘Witwassen, kunst en antiek’ van de Scotland Yard. Zijn interesse in en kennis over kunst komen hier goed van pas. Hij werkt aan diverse fraudezaken. O.a. raakt hij betrokken bij onderzoeken naar een zwendel in vals gesigneerde antieke boeken, in valse munten en in vervalsingen van kostbare schilderijen. Alles wijst op een verband tussen de diverse zaken en in de richting van ‘gentlemen-dief’ Miles Faulkner, die doet denken aan het personage Arsène Lupin uit de gelijknamige hit op Netflix. Hij is met zijn goed uitgedachte misdaden en samen met zijn louche advocaat Mr. Booth Watson de politie en de bij de zaken betrokken rechters en advocaten steeds een stap voor en te slim af.
Eén van de topstukken die is gestolen is het schilderij ‘De Staalmeesters’ van Rembrandt. Hij is gestolen uit het Fitzmolean Museum in Londen, waar ook Beth Rainsford werkzaam is. William en Beth ontmoetten elkaar tijdens het onderzoek en vinden elkaar al snel heel erg leuk. William heeft nu nog meer motivatie om Faulkner te ontmaskeren en het schilderij terug te bezorgen bij het museum.
Maar ook Beth loopt rond met een groot geheim. Haar vader zit in de gevangenis vanwege een moordzaak. Zij is ervan overtuigt dat hij onschuldig is. William helpt haar met behulp van zijn vader en zijn zus, die in tegenstelling tot William wel advocate is geworden, in een nieuw proces om haar vader vrij te pleiten en vrij te krijgen.
Of dit allemaal lukt, moet je uiteraard helemaal zelf ontdekken door het boek te gaan lezen.

Beoordeling
En dat zou ik zeker doen, want het is een goed doordacht, prettig geschreven en uitermate geestig boek.
O.a. de diverse discussies en gesprekken binnen de familie Warwick over het gekozen pad van William en zijn zus en de lopende politieonderzoeken en rechtszaken zijn erg grappig. Ook het speurwerk naar de diverse frauduleuze zaken voelt regelmatig aan als een ware klucht, waarbij de politie de boeven dikwijls vlak achter de hielen zit, maar waarbij de boeven de politie ook bijna even vaak weer de hielen laat zien. Het boek eindigt in een spannend gevecht in de rechtbank waarbij de voortgang van het proces van de staat tegen Miles Faulkner wordt afgewisseld met het proces dat erop gericht is de vader van Beth Rainsford weer vrij te krijgen. De rechtszaken en het boek hebben een verrassende afloop. Dit maakt dat ik erg nieuwsgierig ben naar de volgende delen die in deze Warwick-serie/-trilogie zullen verschijnen. Ik ben fan.

Heel veel dank aan HarperCollins Holland voor beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van ‘Wie niet waagt´.

Meer recensies van JKleest