Diverse bundel met sterke verhalen

Johan Klein Haneveld 27 maart 2024 Auteur
9- Een van de betere edities van deze jaarlijkse anthologie, met name gevuld door schrijvers van Uitgeverij Macc, met verhalen uit de verschillende genres die onder de fantastische paraplu vallen: SF, fantasy en horror. Geen verhalen van nieuwe schrijvers dit keer - alleen auteurs die al in eerdere bundels verschenen en ja, dit is de eerste keer dat er een soloverhaal instaat van Roderick Leeuwenhart, maar hij schreef al eerder samen met Tais Teng een verhaal voor deze bundel. En hij is ook al een ervaren schrijver. De meeste verhalen hier zijn van 'ouwe rotten in het vak' - schrijvers die al jaren, soms decennia aan de weg timmeren, veelal ook als schrijver van korte verhalen. Ook een Yvette Hazebroek en een Joke Adam mogen zich intussen onder de ervaren schrijvers scharen. Esther Geurts brengt binnenkort haar roman uit bij Macc, maar stond al in drie eerdere bundels en toonde zich in haar korte verhalen een talent om rekening mee te houden. Ik vond de kwaliteit onverminderd hoog. Natuurlijk was niet elk verhaal even sterk. Sommige hadden een wat zwak einde zonder echte verrassing, of begonnen wat traag. Maar waar er wel uitschieters waren naar boven, waren die er niet naar beneden. Ik moet ook zeggen dat ik de verhalen voor het grootste deel prima geredigeerd vond - maar een paar foutjes, maar niet zoveel dat ze me eruit haalden (en dat was in het verleden ook wel eens anders). Kortom - een bundel waar de liefhebber van korte verhalen in het fantastische genre zeker van zal genieten!
Wat vind je in deze collectie?
- Tais Teng met 'Groodadmiraal Isabella keert terug van de Grensoorlogen'. Kort maar krachtig. Voor deze openingsverhalen (die aansluiten bij de coverillustratie) houdt Teng zich qua lengte een beetje in, maar dat maakt hij veelal goed door een sterke twist aan het einde. Ook dit verhaal had een mooie wending en zoals altijd bij Teng was het met veel bravoure en levendige beelden geschreven.
- Jaap Boekestein is zoals altijd ook van de partij, dit keer met 'Tussen de ruïnesvan YuneYoi' - een Sergio-verhaal waarin de vrijbuiter/detective dit keer een paar rijke lieden een poets bakt. Een flinke scheut Vance in dit schelmenverhaal en een rijke space opera-setting vol originele buitenaardse levensvormen. De motivaties van de personages zijn echter heel menselijk. Niet heel diepgaand, maar wel vermakelijk.
- 'De pot' van Yvette Hazebroek was een verrassing omdat ik haar vooral van de steampunk kende, maar met dit verhaal toont ze aan meer in haar mars te hebben. Hier hebben we een heel kort verhaal, maar een met een bijtend einde. Ik las het met een grijns.
- Theo Barkel is ook weer van de partij, en hij volgt Jaaps voorbeeld door met een schelmenverhaal te komen: 'Het gelaat der waarheid'. Leuk is hoe hij een stukje echte geschiedenis/mythologie combineert met interstellaire actie. Ook veel humor in dit verhaal, waarbij de Euromast en de Eiffeltoren naast elkaar prijken in een museumruimteschip. Een van de betere verhalen die ik ken van Theo.
- 'Vluchten voor vuur' is het sterke verhaal van Esther Geurts. Een fantasyverhaal dat een actueel thema bij de horens pakt, namelijk de vluchtelingenproblematiek. Ze laat zien dat ze prima kan schrijven. Het einde vond ik alleen wat voorspelbaar. Ik verwacht echter dat ze wat meer een romanschrijver is dan een korte verhalen schrijver, vooral te zien aan de goede manier waarop ze hier haar personages neerzet. Mijn verwachtingen wat betreft haar roman zijn hiermee weer gegroeid.
- 'Het lachende schild' van Roger Kilmore leest helaas niet als compleet verhaal, maar meer als teaser voor het derde boek over 'Het chagrijnige slagzwaard'. Dat is niet erg, want het verhaal doet je als lezer daar wel naar uitkijken. Het beschrijft meer een situatie dan dat het echt een heel verhaal is.
- 'Goed genoeg' van Joke Adam is een heel mooi, rustig verteld verhaal met een originele fantasywereld over twee jongens die het willen maken op een tovenaarsschool. Dat blijkt echter niet zo makkelijk. Toegankelijk geschreven, maar niet oppervlakkig. Ik leefde echt met de hoofdpersoon mee en vond het einde bitterzoet. Joke Adam ontwikkelt zich met sprongen en ik ben benieuwd naar meer van haar hand.
- Roderick Leeuwenhart toont zich met 'Hamza en de Ratelende Dood' een leerling van Tais Teng. Deze hommage aan de Cirkelzeeverhalen van Teng is heel erg goed geslaagd. Ik vergat bij tijd en wijle dat ik geen Teng-verhaal las (al is de stijl van Roderick wel iets anders). Een mooi verhaal dat naadloos tussen de andere verhalen van de Cirkelzee zou passen.
- Tais Teng zelf pakt uit met een groot SF-verhaal: 'De statige cederwouden van de Maan'. Grootschalig (hoe kan het ook anders: dit is Tais Teng over wie we het hebben), en tegelijkertijd verrassend. Frisse ideeën en een plot dat niet voorspelbaar blijkt te zijn. Als op een dag de maan verandert en er cederwouden te zien zijn op de plek van de kraters, proberen de mensen opnieuw de ruimte in te reizen. Dat gaat wat moeilijk door al het ruimteschroot dat om onze planeet cirkelt ...
- Een mooi contrast vormt 'De toegang' van Martijn Kregting - een kosmische horror-vertelling met een in mijn ogen iets te langzame opbouw. Een hint of schrikmoment op de eerste pagina had het evenwicht versterkt. Maar het werkt stap voor stap toe naar een fantastisch einde. En een einde, precies zoals het hoort in dit soort verhalen. Sterke personages, die als feilbare mensen voelden, en de gruwelen waren ook prima beschreven maar niet overtrokken. Sterk verhaal.
- Gé Ansems sluit de bundel af met een hilarische vertelling met een actuele thema. Het einde ging wat snel, vond ik. En de humor werkte volgens mij net iets beter toen Gé het voorlas bij de boekpresentatie. Gé is een verteller, een 'raconteur', iemand die als hij aan het woord is je doet bulderen van het lachen. Niet alles daarvan blijft bewaard in geschreven vorm, maar het deed me deze bundel wel met een glimlach toesluiten.

Rest me te melden dat ik ook een verhaal aan de bundel heb bijgedragen, 'Systeemverandering', waarin een echtpaar een bijzondere transitie meemaakt, die begint als ze bijzondere planten zien groeien. Het is een prequel van mijn YA SF-roman 'Het denkende woud'.

Meer recensies van Johan Klein Haneveld