De geheime scepter en de draak

Johanna Lime 03 oktober 2023 Auteur

ISBN: 9789463084499
Taal: Nederlands
Genre: Fantasy

Flaptekst

De oorlog tussen de vier koningshuizen verhevigt. Levens van vriend en vijand gaan verloren in de strijd. De zoektocht van William en Martha naar de draak zit vol tegenslagen.

Met hulp van Merlijn en de Orde van Pendragon proberen ze hun weg te vinden door de verborgen werelden. Op hun reizen langs mysterieuze plaatsen ontsluit het gezelschap geheimen, maar er liggen vele gevaren op de loer.

De slaaf Pavel raakt verstrikt in zijn eigen dubbelspel. Hij zal sluw moeten handelen om te voorkomen dat hij van zijn pad van wraak afdwaalt.

De Maleficiërs krijgen de overhand en laten een spoor van vernietiging achter. Dan gebeurt wat iedere vreest: de Drakenscepter komt in handen van het duister.

Een machtig wezen herrijst. Alleen door de verenigde krachten van bondgenoten kan voorkomen worden dat de hemelen zullen baden in vuur. Maar of hulp op zijn tijd zal komen is verre van zeker.

Mijn recensie

In boek 5 van Terra Fabula waren de Maleficiërs teruggekeerd en daarmee ook de Zwarte Kunsten. In het Oosten heerst de Maleficiër Vlado. In boek 6 slaagt de slaaf Pavel er steeds beter in om zich op hem te kunnen wreken.

Martha en William gaan intussen naar het Noorden en ontdekken Scandinavië. Wat daar allemaal verborgen is in de werelden van de magie, is heel leuk om te lezen. Bij de Vikingyr komen William en Martha opnieuw in ernstige problemen en ze verliezen zelfs hun koets. Op zeer wonderlijke rijdieren gaan ze nog verder naar het Noorden.

De orde van Pandragon wordt aangevallen en er woedt een steeds heftigere strijd tussen de legers van de magische koninkrijken. William en Martha zijn op zoek naar de rode draak en daarbij reist Merlijn met hen mee. Om macht over de draak te krijgen is de geheime scepter nodig, maar waar die gebleven is weet niemand. Zelfs Merlijn is dat vergeten. De tovenaar heeft om de geheimen te beschermen een vergeetspreuk over zichzelf afgeroepen. Hierdoor is het gezelschap genoodzaakt om overal heen te gaan waar ze maar aanknopingspunten kunnen vinden voor hun zoektocht naar de geheime scepter. Inmiddels maken de Maleficiërs ook jacht op die scepter, want wie die in handen heeft kan over alle magische rijken heersen.

De boeken van Terra Fabula worden steeds dikker. Dat is ook niet zo gek, want de wereld breidt zich steeds verder uit. Veel plaatsen in Scandinavië, Spanje en in andere delen van de wereld blijken deel uit te maken van magische koninkrijken. De schrijver heeft er heel veel over te vertellen, want wonderlijk is het daar zeker. Overal is weer iets anders te ontdekken en zijn er avonturen te beleven. Bovendien worden er door de strijd offers gebracht. Martha en Kael kunnen daardoor ook niet langer samen blijven. Daar staat tegenover dat William zijn geliefde gevonden schijnt te hebben. Of dat met hen echt wat wordt is nog de vraag, want de vijand is zeer gevaarlijk en heeft het op hun levens gemunt.

Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. De zoektocht door de hele magische wereld brengt mij als lezer naar interessante plaatsen en er passeren in dit boek ook weer verschillende historische figuren de revue, die voor veel herkenning zorgen. Er gebeuren spannende, emotievolle en wonderlijke dingen in het verhaal. Het is een onderhoudend geheel en de schrijfstijl van Peter De Willis is erg beeldend. Ik heb ervan genoten. Aan het eind van het boek is er een nieuwe duistere heerser opgestaan, wat natuurlijk weer weinig goeds beloofd voor waar Martha en William hierna weer mee te maken zullen krijgen. Er komt dus vast nog een volgend deel.

Een geweldige serie voor de fantasyliefhebber.

Meer recensies van Johanna Lime