Een sterk vervolg

Jojootje 28 november 2020
Het verlaten huis is een sterke jeugdthriller die goed in elkaar zit en zeer soepel voortvloeit uit zijn voorganger. Moest ik niet geweten hebben dat dit vervolg niet gepland werd en men mij had proberen wijs te maken dat dit altijd al een vervolgserie zou worden, ik zou het na het lezen van dit tweede deel nog geloven ook. De spanning is niet alleen ook in dit tweede deel goed opgebouwd, waar je in deel 1 nog een poging kon doen de plot te voorspellen nog voor de ontknoping begon, zelfs al had je het dan bij het verkeerde eind, hoef je dat in dit tweede deel al zo goed als niet meer te proberen, iets wat de spanning alleen nog maar bevorderd. Zelfs via de gedachtes van de personages laat de auteur nauwelijks in haar kaarten kijken. Gevolg: eens de ontknoping begint, sta je versteld hoe goed de puzzelstukken in elkaar vallen en zich ook nog eens uitstekend verbinden met die uit het eerste boek. De epiloog van het verlaten huis maakt vervolgens meteen de weg vrij voor deel 3, de vergeten tuin, waarvan dit laatste hoofdstuk in deel 2 net zo goed de proloog had kunnen zijn. Ik tel dan ook alvast af naar dit derde boek.

Meer recensies van Jojootje