Lezersrecensie
Historische fantasy met een knipoog
De Amerikaanse auteurs Sarah Raasch en Beth Revis schrijven zowel boeken voor tieners als voor volwassenen. Raasch debuteerde met de YA-fantasie Sneeuw als as, het eerste deel van een trilogie. Deze verscheen in 2014 en werd in 2017 vertaald in het Nederlands. Het eerste boek van Revis, Across the universe, kwam in 2011 uit. Samen schrijven ze graag historische romantasy, zoals Night of the witch, de duologie Witch and hunter en het onlangs verschenen eerste deel in de duologie, De Scharlaken troon. Hiervan schreef Niels van Eekelen de vertaling.
De Scharlaken troon is een historische fantasy met een knipoog naar de geschiedenis van Engeland en Schotland. In de tijd waarin het verhaal speelt, de vijftiende eeuw, voelen mannen zich superieur aan vrouwen. Het is de tijd van de Rozenoorlogen in het Verenigd Koninkrijk. Een tijd van langdurige rivaliteit tussen de adellijke huizen Lennox en York, beide takken van het koninklijk huis Plantagenet. Door familiebanden en het noodlot zijn koningin Elizabeth van Engeland en Mary Stuart van Schotland verbonden. Ze zijn in naam de machtigste vrouwen in het koninkrijk.
Het boek heeft een mooi bedrukt boekblok en de binnenkant van de cover heeft de rood-groen geruite kleuren van de Schotse Ruthven clan die zijdelings in het verhaal voorkomt.
Mary heeft al meerdere aanvallen van haar man, lord Darnley weerstaan, dankzij de magie van Alyth. Zij is een Leth, half fae-half mens, maar onder geen van beide is ze echt thuis. Het is haar plicht de magische grens tussen het verborgen fae-rijk en Schotland te bewaken tegen invallen van de Roodmutsen. Ze wordt getolereerd aan het Schotse hof, maar is vrijwel onzichtbaar door haar lage rang. “Het koninklijk hof in Schotland is één groot nest van adders en ratten. Het is eenzaam om iedereen om me heen als een mogelijke bron van gevaar te zien, en niet als een kans op vriendschap.” Alyth moet voortdurend op haar hoede zijn om Mary te beschermen, want achter de schermen wordt een complot gesmeed. De aanhoudende spanningen aan het hof wakkeren hun angsten aan.
Het verhaal in De scharlaken troon wordt langzaam opgebouwd, een verhaal waarin we een wereld leren kennen, waarin alles net even anders is als het lijkt. Met de beschrijvende stijl van Raasch & Revis komt de omgeving tot leven. Magische voorwerpen die met een prik of een walm de dood te weegbrengen. Vreemde wezentjes als bean-nighes, profetessen des doods of brownies, nee niet het heerlijke chocoladecakeje, maar lage fae die Alyth gunsten verlenen in ruil voor lekker eten, betoveren ons.
In de verschillende verhaallijnen wordt volop gemanipuleerd en gelogen om het beoogde doel te bereiken: Mary ten val brengen. De meeste personages leer je niet heel goed kennen, maar wetende dat er een vervolg is, is daar ruimte voor verdere ontwikkeling. Wel is er een eerste start gemaakt met een ontluikende liefde die grillig in de kiem is gesmoord. Maar wie weet wat er verder nog gaat volgen na dit vlot geschreven boek.
In een historische voetnoot aan het eind van het boek geven de auteurs een toelichting over de legendes en locaties in het verhaal die echt bestaan, net als de meeste genoemde mensen. De beschrijving van de natuurlijke wildheid van Schotland maakt het verhaal magisch en laat dat nu zijn wat zij in De scharlaken troon naar voren hebben willen brengen.
Deze recensie verscheen eerder op Boeken-cast.nl
De Scharlaken troon is een historische fantasy met een knipoog naar de geschiedenis van Engeland en Schotland. In de tijd waarin het verhaal speelt, de vijftiende eeuw, voelen mannen zich superieur aan vrouwen. Het is de tijd van de Rozenoorlogen in het Verenigd Koninkrijk. Een tijd van langdurige rivaliteit tussen de adellijke huizen Lennox en York, beide takken van het koninklijk huis Plantagenet. Door familiebanden en het noodlot zijn koningin Elizabeth van Engeland en Mary Stuart van Schotland verbonden. Ze zijn in naam de machtigste vrouwen in het koninkrijk.
Het boek heeft een mooi bedrukt boekblok en de binnenkant van de cover heeft de rood-groen geruite kleuren van de Schotse Ruthven clan die zijdelings in het verhaal voorkomt.
Mary heeft al meerdere aanvallen van haar man, lord Darnley weerstaan, dankzij de magie van Alyth. Zij is een Leth, half fae-half mens, maar onder geen van beide is ze echt thuis. Het is haar plicht de magische grens tussen het verborgen fae-rijk en Schotland te bewaken tegen invallen van de Roodmutsen. Ze wordt getolereerd aan het Schotse hof, maar is vrijwel onzichtbaar door haar lage rang. “Het koninklijk hof in Schotland is één groot nest van adders en ratten. Het is eenzaam om iedereen om me heen als een mogelijke bron van gevaar te zien, en niet als een kans op vriendschap.” Alyth moet voortdurend op haar hoede zijn om Mary te beschermen, want achter de schermen wordt een complot gesmeed. De aanhoudende spanningen aan het hof wakkeren hun angsten aan.
Het verhaal in De scharlaken troon wordt langzaam opgebouwd, een verhaal waarin we een wereld leren kennen, waarin alles net even anders is als het lijkt. Met de beschrijvende stijl van Raasch & Revis komt de omgeving tot leven. Magische voorwerpen die met een prik of een walm de dood te weegbrengen. Vreemde wezentjes als bean-nighes, profetessen des doods of brownies, nee niet het heerlijke chocoladecakeje, maar lage fae die Alyth gunsten verlenen in ruil voor lekker eten, betoveren ons.
In de verschillende verhaallijnen wordt volop gemanipuleerd en gelogen om het beoogde doel te bereiken: Mary ten val brengen. De meeste personages leer je niet heel goed kennen, maar wetende dat er een vervolg is, is daar ruimte voor verdere ontwikkeling. Wel is er een eerste start gemaakt met een ontluikende liefde die grillig in de kiem is gesmoord. Maar wie weet wat er verder nog gaat volgen na dit vlot geschreven boek.
In een historische voetnoot aan het eind van het boek geven de auteurs een toelichting over de legendes en locaties in het verhaal die echt bestaan, net als de meeste genoemde mensen. De beschrijving van de natuurlijke wildheid van Schotland maakt het verhaal magisch en laat dat nu zijn wat zij in De scharlaken troon naar voren hebben willen brengen.
Deze recensie verscheen eerder op Boeken-cast.nl
1
Reageer op deze recensie
