snelle auto's en chocola

Joke Zwier 27 juni 2020
Sue Moorcroft heeft vele bestsellers op haar naam staan. Dat ze opgegroeid is op Cyprus en Malta laat zich een beetje in de Zuid-Europese sfeer zien waarin haar boeken zich afspelen.

Die vakantie in Frankrijk speelt zich af in de Elzas en deels in Engeland. Het verhaal opent met een proloog waarin het al duidelijk wordt, dat er tijdens deze vakantie het een en ander aan problemen te verwachten is.

“Het was niks voor Michelle om haar gezin zo overhoop te halen, dus misschien was alle consternatie slechts het gevolg van de zwangerschapshormonen.”

Als Leah op verzoek van haar zus Michelle meegaat op vakantie met het in scheiding liggende gezin hoopt ze op een redelijk rustige vakantie. Maar of dit ook zo gaat worden? De pubers Natasha en Jordan zijn in ieder geval niet de enigen die voor opschudding zorgen!

Als ze arriveren in de Elzas is de sfeer redelijk goed en worden ze begroet door buurman Ronan, die druk aan zijn woning aan het klussen is. Zijn zoon Curtis is wel blij met wat gezelschap en algauw sluiten Natasha , Jordan en Curtis vriendschap.
Maar ook Leah’s interesse in Ronan is gewekt. En Ronan ziet Leah ook wel zitten.

“Van voren zag hij er net zo appetijtelijk uit als van achteren. “

Dat is het eerste wat Leah dacht, toen ze Ronan zag. Leah wint de harten van de pubers en Ronan als ze over chocola verteld, dan begint ze te stralen en komt zelfverzekerd over. Ze laat ze proeven en ruiken en uitproberen in de keuken.

“Tot zijn verbazing merkte Ronan dat hij aan haar lippen hing.”

Het duurt niet lang, voordat beide families samen optrekken en barbecueën. Alleen Michelle onttrekt zich aan het gezinsleven en blijft steeds vaker alleen in het huisje achter. Leah zorgt voor het gezin, terwijl Michelle geen poot uitsteekt. En zo gaat Leah met Alister ( Michelle’s man) en kinderen Natasha en Jordan op pad.
De rapen zijn gaar, als Leah ontdekt wat Michelle uitspookt als ze alleen achterblijft en dit gaat hun gezamenlijke vakantie behoorlijk beïnvloeden.
Als Alister door een fietsongeluk in het ziekenhuis komt, is Ronan haar behulpzaam en helpt haar waar hij kan, want Michelle is weg…….Leah blijft met haar puinhopen achter.

“De spanning tussen haar en Ronan is zo ongeveer het enige lichtpuntje van deze vakantie.”

Je leert de karakters goed kennen en leeft met ze mee met alles wat ze overkomen en dat is behoorlijk veel! De beide zussen zijn elkaars tegenpolen en dat zie je goed in de karakters terugkomen.
Leah is overtuigend vrijgezel, die streng voor zichzelf is en een bepaald doel voor ogen heeft. Dit is onafhankelijk blijven en daar past een vaste relatie niet bij! Ze werkt in de chocolade handel en dat is goed te merken in het verhaal waarin regelmatig chocola gegeten en op diverse manieren bereid wordt. Verder is ze gek op rijden in haar Porsche. Een karakter waar ik me in kan vinden.

Michelle is vroeg getrouwd, schooljuf, heel erg op zichzelf gericht en manipulatief. Op sommige momenten had ik echt een hekel aan haar als ze Leah weer voor haar karretje wilde spannen.
Zowel Ronan, als Alister zijn eigenlijk goedzakken van mannen en accepteren (teveel) van hun ex-vrouwen. Dit komt mede door hun vaderhart, dat bloedt voor hun kinderen, die het zonder moeder moeten stellen. Die de vaders bijzonder goed weten te manipuleren.

Die vakantie in Frankrijk is een heerlijke feelgood roman, die lekker vlot weg leest. Vol zit met wijze levenslessen en waarin pubergedrag mooi weer gegeven wordt. Deze weten namelijk af en toe gewoon niet wat ze met zichzelf aan moeten door alle problemen en reageren het op elkaar af.
De ontluikende liefde tussen Ronan en Leah wordt danig op de proef gesteld door alle ex-en, pubers en het onafhankelijkheidsgevoel van Leah.
Verraad, leugens, hoop, teleurstelling, verdriet en liefde komen in slow motion voorbij in het verhaal dat goed in elkaar zit.

Maar er is meer in het leven, dan snelle auto’s en chocola en daar komt Leah wel achter.

Meer recensies van Joke Zwier