Stiekem was ik heel erg benieuwd naar Slapen in een zee van sterren, want de erfgoedserie (Eragon) van Christhopher Paolini smaakte naar meer. En wie kent deze nu niet? In Slapen in een zee van sterren geen draken, maar ruimtewezens en ruimteschepen. Christopher Paolini heeft negen jaar over deze sciencefiction voor volwassenen gedaan. Het is het begin van de verder uit te bouwen Fractalverse verhalen.
Fractal
Het eerste wat ik deed voordat ik begon met lezen was het woord fractal opzoeken, ook wel fractaal genoemd. Een fractal is een meetkundig figuur, die opgebouwd is uit delen die min of meer gelijkvormig zijn met de figuur zelf. Ze hebben een oneindige hoeveelheid details. Door het herhaald toepassen van een bepaalde bewerking worden fractals gegenereerd. En dat is nu juist wat er veelvuldig in Slapen in een zee van sterren gebeurd. Fractal is afgeleid van het Latijnse fractus, dat gebroken betekend. En tijdens het lezen ga je dit woord begrijpen.
Verhaal

Kira Navárez werkt al jaren als xenobioloog op een ruimteschip. Voor haar werk reist ze het heelal door om te kijken of planeten geschikt zijn om te koloniseren voor mensen. Deze missies zijn niet altijd zonder gevaar. Bij het onderzoeken van een neergestortte drone ziet Kira een opvallend gesteente, dat zij nader gaat onderzoeken.
Kira valt en weet nog net een noodoproep uit te zenden. Een collega red haar, maar ongemerkt zijn ze beiden ergens mee besmet. Kira wordt wakker op de ziekenboeg en voelt zich vreemd. Wat is er met haar gebeurd?
Wat schuilt er in haar, dat haar roept? Ze wordt in quarantaine geplaatst en wat volgt is een rollercoaster van gebeurtenissen die de lezer op een filmische wijze meeneemt de ruimte in.
Wat volgt voor Kira is, dat zij voortdurend keuzes moet maken om op het beste pad te kiezen.

“Ze had geleerd dat je soms nu eenmaal een keuze moet maken, welke keuze dan ook, zelfs als niet duidelijk is wat het juiste pad is.”
Kira heeft een sterk karakter en doorzettingsvermogen. De ontwikkeling die ze doormaakt is realistisch en logisch. De personen die haar vergezellen op haar reis zijn boeiend en sterk neergezet.
Centraal in Slapen in een zee van sterren staan Kira’s ontdekkings- zoektocht door het heelal, het contact met buitenaardse wezens en hun gemeenschappelijke ruimte oorlog.

Addendum
Wetenschap en technologie spelen een grote rol in het verhaal. Aan alles kun je zien dat Paolini veel onderzoek gedaan heeft en zorgvuldig de fantasywereld heeft opgebouwd. Aan het einde van Slapen in een zee van sterren is een Addendum opgenomen, waarin vier appendices staan. Hierin is onder andere een verklarende woordenlijst opgenomen en wordt de gevechtsvoering met ruimteschepen besproken.

Scienfiction
Scienfiction is een genre dat naar de toekomst kijkt. Slapen in een zee van sterren speelt zich af in de verre toekomst waarin reizen in de ruimte sneller dan licht gaat (FTL). Allerlei onbekende levensvormen worden hierin geïntroduceerd.

Nawoord

In zijn nawoord schrijft Paolini over zijn worsteling met het schrijfproces van Slapen in een zee van sterren. Zijn eerste versie schreef hij in drie jaar en hij dwong zichzelf dit af te schrijven. Maar, hij had hier veel van geleerd en kwam er achter dat hij opnieuw moest leren een verhaal op te bouwen. Uiteindelijk heeft het hem ongeveer zes jaar gekost om Slapen in een zee van sterren opnieuw te schrijven. Het schrijven en herschrijven is tot nu toe de grootste creatieve uitdaging in zijn leven geweest.
Het is opgedeeld in zes zorgvuldig opgebouwde delen en telt bijna 900 bladzijden.
Paolini neemt de tijd om alle gebeurtenissen, vormen en planeten te omschrijven.

Paolini heeft een gedetailleerde filmische schrijfwijze die je meeneemt op ontdekkingsreis. Het vergt in het begin wel aandachtig lezen, door alle onbekende termen die gebruikt worden. Het verhaal eindigt met een cliffhanger, die je doet verlangen naar een vervolg.
“De muil was haar verantwoordelijkheid en dat gold ook voor de zeven dodelijke projectielen die hij had losgelaten.”

Als het aan mij zou liggen gaat Slapen in een zee van sterren verfilmd worden!

Reacties op: Kira zoekt het beste pad

Slapen in een zee van sterren - Christopher Paolini