De romantiek van boekenliefde, een tuin en een Italiaans bergdorpje

Jokie 25 september 2022
De afgelopen dagen was ik in Italië. In een klein bergdorpje genaamd Lucignana. Waar een kleine boekhandel is, waar de boeken worden omringd door een romantische tuin met veel rozen. Waar je bijzondere thee kunt drinken uit engels theeservies. Waar je kousen kunt kopen met een tekst van Jane Austen. En waar een dichteres de scepter zwaait. Ze heet Alba Donati.
Dit boek is geschreven in de vorm van een dagboek, dat begint op 20 januari en eindigt op 20 juni. Niet duidelijk is welk jaar, maar het moet 2020 of 2021 zijn, want de Covid pandemie is op zijn hevigst, en het dorpje gaat een paar keer in lockdown.
Alba Donati (1960) vertelt over haar liefde voor de boeken, voor tuinen, voor het kleine bergdorpje waar iedereen elkaar steunt en voor alle klanten die vanuit de wijde omgeving naar háár boekwinkel komen.
Verwarrend zijn alle Italiaanse namen en familierelaties. Het lijkt wel of iedereen in het dorp op de één of andere manier familie van elkaar is. Verwarrend ook de vele Italiaanse schrijvers die wij niet kennen. Dat maakt dat er een ster van mijn leeswaardering af gaat. Maar de andere vier zijn dik verdiend, want ik ben verliefd geworden op dit boek, deze vrouw, deze boekwinkel en dit bergdorpje. Het boek is doordrenkt van liefde voor boeken en lezen. Voor alle lezers die houden van 'Boeken over boeken' maar ook zeker voor alle Italofielen!
Als je wilt zien hoe de boekwinkel en de tuin eruit zien, kijk dan op https://libreriasopralapenna.it/# bij de Galleria

Meer recensies van Jokie