jolaplus 04 februari 2020
Voor #indeboekenkast en uitgeverij Holland mochten mijn zoon en ik dit boek recenseren, waarvoor heel hartelijk bedankt!

Wat kan school vermoeiend zijn! En Saai! Maar dan hoor ik mevrouw De Groot iets zeggen wat mijn aandacht trekt: “Wie kan er goed organiseren, is slim, eerlijk, zakelijk, bekwaam en beschikt over veel empathie?” De verkiezingen voor de klassenvertegenwoordiger komen eraan. Ik denk, laat dat maar aan een ander over. Maar dan hoor ik de stem van Graaf Dracula (Willem, mijn eeuwige concurrent die niets uit de weg gaat om mij dwars te zitten en die ik deze bijnaam heb gegeven). “Ik doe het.” Dit moet een grap zijn! Die gast onze klassenvertegenwoordiger? En er is niemand anders? Over my dead body! Zonder al te veel nadenken steek ik mijn vinger op. “Mevrouw, ik stel me ook kandidaat. Ik ben ook alles wat u opnoemde. En daarbij ben ik ook nog eens erg sympathiek.”

Zo, nu gaat het tussen hem en mij. Maar dan hoor ik opeens een vertrouwde stem waarvan ik kippenvel krijg: “Mevrouw? Wilt u mij ook op de kandidatenlijst zetten?” Kim! Wat? Doet Kim ook mee? Tegen Willem en mij? Dan ben ik dus haar tegenstander! Maar dat wil ik helemaal niet!

Van YouTube-ster tot influencer is het derde deel van Collins geheime channel. Eerder verschenen Van underdug tot YouTube-ster en Van YouTube-ster tot rapper.

De boeken zijn ook goed los van elkaar te lezen, al is in volgorde natuurlijk het leukst. Voor wie de andere boeken nog niet heeft gelezen of even vergeten is hoe het ook al weer in elkaar zat, begint het boek met een spiekbrief. Hierin zijn de belangrijkste gegevens van Collin op een rijtje gezet. (alleen miste ik de verwijzing bij Willem, dat Collin hem de bijnaam Graaf Dracula had gegeven)

Deze populaire serie past helemaal bij deze moderne tijd. De boeken zijn geschreven voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar. Deze doelgroep is vaak te vinden op YouTube. Daar volgen ze vele vloggers en worden ze beïnvloed door influencers. Dit zijn mensen die andere volwassenen en kinderen proberen te beïnvloeden, doordat ze veel op social media te vinden zijn en een groep volgers hebben, die veel naar hen luisteren.

Collin heeft een Youtube Channel dat met de dag beroemder wordt. In de filmpjes is hij te zien met een poemamasker op, omdat niemand mag weten dat hij degene is van wie het YouTube kanaal is. Nu is hij naast succesvolle vlogger ook een top influencer die zelfs Willem weet te beïnvloeden, alleen niet op de manier waarop hij van tevoren had gehoopt.

Sabine Zett maakt in haar boeken gebruik van populaire taal die kinderen onder elkaar en op social media ook gebruiken. Afkortingen en woorden zoals wtf, cyberaanval, no way en gast komen vaak voor. Cool is haar vaste terugkerende woord. Eigenlijk net zoals de jeugd tegenwoordig praat.
Voor de teksten maakt ze veel gebruik van verschillende lettertypes, vet gedrukte woorden en hoofdletters.

De illustraties zijn van Falk Holzapfel en zorgen ervoor dat het boek er erg aantrekkelijk uitziet. Vooral kinderen die niet graag lezen, worden aangetrokken door deze graphicnovel die vergelijkbaar zijn met de boeken van Het leven van een loser en Niek de Groot.
De illustraties vormen samen een soort stripverhaal. Wanneer je door het boek heen bladert, zie je het verhaal langskomen.

Wat vindt Robbert (13) van het boek?
“Ik vind het een modern onderwerp en daarom leuk om te lezen. Ik kijk zelf ook graag op YouTube en volg bekende gamers en vloggers.”
Toen ik aan hem vroeg wat nu precies een influencer is, merkte ik dat dat toch wel erg moeilijk is om uit te leggen. “Gewoon iemand met een miljoen volgers of zo iets. Je weet wel.” Het is dus een heel modern woord, maar kinderen hebben geen idee wat het nu betekent en dat ze zo beïnvloed worden.
“Eigenlijk vond ik het best grappig wat ze met Collin‘s poster hadden gedaan. Stiekem een bril en baard tekenen, daar moest ik wel om lachen. En dat hij bang is voor horror, dat snap ik best en had hij eigenlijk gelijk moeten zeggen. Maar Kim reageerde wel cool, vond ik. Ik raad dit boek zeker aan anderen aan en ik denk dat veel kinderen dit leuk vinden om te lezen. Er zitten veel grappige dingen in en de tekeningen maken het extra leuk en grappig.”

Samen waarderen we dit boek op 4 sterren.

Meer recensies van jolaplus