“De giraffen waren een zegen – net als de bomen, de vogels, de regen” – Nicola Sutton

jolaplus 10 maart 2023
Regen zorgde ervoor dat het droge land van Afrika van rood naar groen kleurde. Maar tijdens het regenseizoen zorgde het ook voor het giraffenseizoen. Want met de komst van de regen waren daar ook opeens de giraffen weer, met hun kop in de toppen van de acaciabomen en hun lijf in de schaduw eronder.
Maar toen veranderde alles….

Kisilu Musya is een boer, klimaatactivist en filmmaker in Afrika. Als boer zag hij de afgelopen 20 jaar welke gevolgen er waren door klimaatverandering. Alles veranderde. Hij wilde zijn verhaal graag vertellen aan kinderen, zodat zij zich bewust kunnen worden van de gevolgen van klimaatverandering. Maar om dit aan kinderen duidelijk te maken is nog niet zo eenvoudig. Daarom schreef Nicola Davies dit kinderboek, met daarin Musya’s verhaal over het verdwijnen van de giraffen. En dit heeft Nicola Davies heel mooi gedaan.

Eerst vertelt zij hoe het land eruitzag toen alles nog “normaal” was. Emily Sutton zorgde voor de prachtige tekeningen, die in het begin vooral groen en fris zijn, vol kleurrijke vogels.

Dan komen tijdens het regenseizoen de giraffen. Deze zijn heel elegant en lief getekend, net zoals giraffen er werkelijk uitzien. Ze heeft hun schoonheid weten te vangen in haar tekeningen. Ondertussen leert het verhaal waarom de giraffen zo nuttig zijn voor het land.

Maar dan komt er een omslag in het verhaal. De bomen werden gekapt, vele wegen en gebouwen kwamen ervoor in de plaats en de giraffen bleken lekker vlees te zijn. In de tekeningen zijn gelijk alle groene en kleurrijke dieren verdwenen. Hierdoor is deze omslag zo voelbaar gemaakt, zodat ook jonge kinderen er niet meer omheen kunnen: wanneer we niets doen, zal op den duur alles verdwijnen…

Gelukkig heeft het boek een goede afloop. De mensen realiseren zich wat ze de natuur hebben aangedaan en ze beginnen de giraffen te beschermen in plaats van op ze te jagen. De kleur is weer terug in het boek, samen met deze bijzondere, elegante dieren.

Normaal hoor je natuurlijk niet de ontknoping van het boek prijs te geven. Maar in dit geval is dat denk ik juist heel belangrijk. We zijn ons allemaal heel bewust dat we NU iets moeten doen voor het milieu. We zijn allemaal bezig met energiebesparing en verduurzaming, we gaan de verspilling tegen en proberen groene alternatieven te vinden. Maar de kinderen hebben letterlijk de toekomst. Zij moeten weten wat klimaatverandering voor grote gevolgen heeft. En daar is dit boek zeer goed in geslaagd. Juist omdat het jonge kinderen aanspreekt.

Ik heb dit boek voorgelezen en bekeken met mijn dochter (7). Giraffen zijn haar lievelingsdieren. Ze vond het boek prachtig om te zien. De cover maakte haar nieuwsgierig naar het verhaal. De illustraties vond ze erg mooi. Ook werd ze gegrepen door het verhaal, zeker toen ze hoorde dat er op giraffen werd gejaagd om ze op te eten. Ze begreep heel goed dat deze bijzondere dieren beschermd moeten worden. Op de website giraffeconservation.org, de enige organisatie in Afrika die ervoor zorgt dat giraffen niet uitsterven, kun je nog veel meer informatie vinden over de bescherming van giraffen. Ook staan er achterin het boek tips wat je zelf kunt doen om te helpen.

Het boek is zeker een aanrader voor basisscholen. Het maakt klimaatverandering zichtbaar en bespreekbaar. Misschien kun je zelfs wel samen met de leerlingen een idee bedenken om ook de school veel groener te maken. Maar de belangrijkste boodschap is: praat er met anderen over, vertel wat je allemaal weet over dit onderwerp, zodat we met elkaar het verschil kunnen maken.

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog veel meer recensies.

Meer recensies van jolaplus