Ik ben zeer enthousiast over dit prentenboek, met in het bijzonder over de gedetailleerde illustraties.

jolaplus 10 maart 2023
Op een donderdag viel er zomaar iets uit de lucht. Lieveheersbeest die op een blad zat, had het zien vallen, net als Regenworm. Ze waren het er samen over oneens hoe vaak het precies stuiterde, maar wat ze wel met elkaar eens waren, was hoe bijzonder het was. Samen met de andere dieren hadden ze nog nooit zo iets bijzonders gezien. Maar wat het nu precies was, dat wist niemand. Maar de volgende ochtend heeft Spin er opeens een reuze web onder gesponnen.

“Wat het ook is, ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het absoluut mijn eigendom is,” zei Spin sluw…

Het viel uit de lucht is een schitterend geïllustreerd prentenboek. De illustraties zijn bijna helemaal getekend in het zwart/wit. Alleen het ding dat uit de lucht valt, heeft heldere kleuren. Toch is het zo ontzettend knap, dat door de afwisseling van zwart/wit het toch duidelijk wordt dat de zon ondergaat en het nacht wordt. De nachttekeningen vond ik bijna nog mooier dan de dagtekeningen. Daarnaast zijn alle kriebelbeestjes zo in detail getekend, dat het lijkt alsof ze zo uit het boek kunnen kruipen. De haakjes aan de poten, de glimmende schilden, de haartjes, het is allemaal zo echt neergezet. Ik vind dat echt reuze knap gedaan. En hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je erin terug ziet. Ook aan de omgeving is veel aandacht besteed. Zo lijkt het net alsof de pluisjes van de uitgebloeide paardenbloemen zo door het boek heen geblazen worden.

Ik vond het dan ook stiekem erg jammer dat de een na laatste illustratie volledig in kleur was. Van mij hadden ook daarin alle kriebelbeestjes in het zwart/wit mogen blijven. Maar misschien zou dan de boodschap van het verhaal niet duidelijk over zijn gekomen. Ik zou nog veel meer details willen bespreken, maar ik denk dat het beter is wanneer je gewoon zelf in dit prentenboek gaat kijken!

Het verhaal van dit prentenboek is eenvoudig en duidelijk, maar heeft ook een boodschap. Namelijk dat hebzucht niet wordt beloond. Een belangrijke boodschap die op een eenvoudige, kinderlijke manier aan jonge kinderen wordt duidelijk gemaakt.

Ik heb het prentenboek voorgelezen aan mijn dochter (7). Ze zat vol aandacht te kijken in het boek. Ze vond het bijzonder dat er zoveel tuindiertjes in stonden. Maar toen ik haar vroeg wat ze van de tekeningen vond, vond ze ze eerst maar saai, omdat alles zwart/wit was, behalve de wonderen. Maar toen ik haar beter liet kijken en wees op de details, vond ze ze toch wel heel mooi.

In het verhaal komt het woord zelfzuchtig voor. Dit is het woord waar het hele boek om draait. Toen ik haar vroeg of ze wist wat het betekende, had ze eerst nog geen idee, ook niet na het voorlezen. Pas toen ik haar erop wees dat de spin alles alleen maar deed voor het geld, werd het verhaal haar duidelijk en wilde ze het graag nog een keer horen!

Ik ben zeer enthousiast over dit prentenboek, met in het bijzonder de gedetailleerde illustraties. Het boek is geschreven voor kinderen vanaf ongeveer 4 jaar. Ik snap dat zij zullen genieten van de dieren, maar of zij de boodschap ook zullen begrijpen, dat geloof ik niet. Maar des te leuker is het om het aan ze uit te leggen en er zo samen op een eenvoudige manier over te kunnen praten.

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog veel meer leuke recensies.

Meer recensies van jolaplus