Deze en nog vele andere toffe vragen over dieren kun je vinden in dit handige zakboekje voor kinderen.

jolaplus 10 maart 2023
Waren naaktslakken altijd al naakt?
Wordt het een jongetjes- of een meisjeskrokodil?
Waarom worden hanen niet doof van hun eigen gekraai?
En natuurlijk de vraag: Hoe vang je een kangoeroe?
De antwoorden op deze en nog vele andere toffe vragen over dieren kun je vinden in dit handige zakboekje voor kinderen vanaf 8 jaar.

De redactie van New Scientist verzamelde wel honderd waanzinnige weetjes over dieren. Van de miljoenpoot tot aan de chimpansee en van de vlo tot aan de blobvis. Over ruim 70 verschillende dieren weten de auteurs van New Scientist wel iets bijzonders te vertellen. En sommige dieren zijn zo interessant dat er zelfs meerdere weetjes over geschreven zijn. De weetjes zijn kort en krachtig. Ze zijn verrassend, leuk en soms erg grappig. Jurriaan Gorter en Cees Heuvel hebben bij alle weetjes illustraties gemaakt. Deze cartoonachtige tekeningen zijn erg grappig en zullen de doelgroep zeker bereiken.

Het boekje is gemaakt voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Door het handige zakformaat neem je het gemakkelijk mee. Extra leuk om mee te nemen naar school of op vakantie of bijvoorbeeld voor tijdens een langere autorit. Het boekje is een uitkomst voor kinderen die niet veel willen lezen. Elk weetje is lekker kort en bondig opgeschreven en ook nog eens leuk en interessant om te lezen. Dus hier kun je ze vast wel warm voor maken!

Toen mijn dochter (7) dit boekje in handen kreeg, moest ze erg lachen om de titel. Ze vond het ook een goede vraag, want tja, hoe vang je eigenlijk een kangoeroe? “Misschien moet je hem gewoon achterna springen? Of misschien met een groot visnet?” Het juiste antwoord was heel verrassend!

Na deze vraag wilde ze graag nog meer vragen horen. We sloegen het boekje op een willekeurige andere bladzijde open. Daar stond de vraag Waarom krijgt een paard hoefijzers? “Om beter te kunnen lopen natuurlijk!” Dit antwoord klopt wel eigenlijk, maar riep ook de vraag op hoe wilde paarden dit dan doen.
Daarna wilde ze graag weten of er ook een vraag over haar lievelingsdier, de giraf, in stond? Achter in het boekje staat een handige dierenlijst en wat bleek? Er stonden wel 3 weetjes over de giraf in!

Ik vind Hoe vang je een kangoeroe? een leuk boekje voor tussendoor. Samen met je kinderen kun je heel wat leuke weetjes te weten komen. Maar eerlijk is eerlijk, het is geen boekje dat je bladzijde voor bladzijde doorneemt. En ook is de informatie zeer beperkt en wekt het regelmatig meer vragen op. Gelukkig kun je heel gemakkelijk via internet aan heel veel informatie komen. Zo zetten de weetjes wel aan tot het achterhalen van meer informatie. Persoonlijk vind ik dit echt een boekje om mee te nemen op vakantie. Geef ze dit boekje wanneer ze zich vervelen en ze zijn uren zoet, zijn lekker aan het lezen en aan het lachen en ze leren ook nog iets nieuws tijdens hun vakantie! Wie wil dat nu niet?

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog veel meer leuke recensies.

Meer recensies van jolaplus