jolaplus 10 maart 2023
Heb je zin in een avontuurlijk verhaal en kun je niet kiezen uit al die topschrijvers? Kies dan voor dit verzamelboek boordevol verhalen. Maar pas op: voor je het weet ligt er een krokodil in je bad, zit er kak aan je sneakers of ontsnapt er een slang! Ook is het ten strengste verboden het S-woord te gebruiken of je moet zo slim zijn als een ezel natuurlijk!

Een krokodil in het bad! is een verzameling van verhalen geschreven door bekende kinderboekenschrijvers van dit moment. Denk bijvoorbeeld maar eens aan Paul van Loon, Selma Noort of Harmen van Straaten. Samen met diverse anderen hebben ze hun verhalen gebundeld en ondanks dat het allemaal losse verhalen zijn, hebben ze één ding gemeen: ze hebben allemaal iets te maken met de natuur of met dieren. De illustraties zijn gemaakt door Micky Dirkzwager. Zijn stripboekachtige tekeningen passen goed bij de verhalen, zijn grappig en maken het boek extra aantrekkelijk om te lezen. Bijna alle basisschoolkinderen vinden het immers nog fijn wanneer er illustraties in een boek staan. Op de cover komen alle verhalen mooi samen. Het boek heeft een opvallende omslag waardoor het tussen andere boeken goed opvalt. Een mooi divers geheel.

Kinderen vanaf een jaar of 10 kunnen dit boek prima zelfstandig lezen, maar eruit voorgelezen worden is natuurlijk ook altijd erg leuk! Dit laatste heb ik gedaan aan mijn dochter van 7. Enkele schrijvers zijn haar al bekend, zoals natuurlijk Paul van Loon en Harmen van Straaten. Maar ze werd ook nieuwsgierig naar andere schrijvers. Zo vond ze het verhaal Wespen-alarm van Ilona de Lange erg spannend. Ze is deze zomer zelf ook gestoken door een wesp, waardoor ze zich goed kon indenken hoe bang Daan is voor wespen. Het grappigst aan dit verhaal was het einde. Hier lees je de ervaringen vanuit de wespen. We hebben nog nooit eerder boeken van deze schrijfster gelezen, maar we zijn er wel erg benieuwd naar geworden!

Het verhaal van Harmen van Straaten gaat over zwerfafval en de plasticsoep. Op de school van Joris is er een groenproject waarbij de kinderen zoveel mogelijk zwerfafval en plastic moeten verzamelen. Joris heeft wel een goed idee wat hij met al dat plastic uit de zee kan doen. Een mooi en leerzaam verhaal om het boek mee te eindigen en waarmee je zelf ook aan de slag kunt gaan!

Voorlezen aan oudere kinderen is nog steeds erg leuk en belangrijk om te doen. Een boek zoals dit is dan erg prettig. De verhalen zijn niet te lang en mooi afgerond. Daardoor zijn ze ook zeker geschikt in de bovenbouw om voorgelezen te worden. En zoals hiervoor opgemerkt past het verhaal van Harmen van Straaten heel goed in een schoolproject tegen zwerfafval.

Kortom Een krokodil in het bad! is een mooi, grappig, spannend en divers (voor)leesboek dat zowel thuis als op school voor vele uurtjes leesplezier gaat zorgen.

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog veel meer leuke recensies.

Meer recensies van jolaplus