jolaplus 10 maart 2023
Op een kleine boerderij, ergens tussen de akkers en weilanden, wonen opa Pettson en zijn kat Findus. Ze spelen graag samen spelletjes. Op een dag verzon Findus een nieuw spelletje. Hij zou enkele spulletjes verstoppen en opa Pettson moest ze helpen zoeken. Wil jij opa Pettson helpen met het zoeken van de voorwerpen? We gaan eerst zoeken in het huisje waar je gekakel hoort…

Ken jij Pettson en Findus? is een leuk en leerzaam boekje voor peuters en kleuters. Het is gemaakt van stevig karton en daardoor zeer geschikt voor kleine handjes.

Het boekje is geschreven en geïllustreerd door Sven Nordqvist. In 1984 kwam zijn eerste kinderboek over opa Pettson uit. In 1995 werd dit in het Nederlands vertaald. Daarna zijn er nog vele avonturen van dit vrolijke tweetal verschenen. Ze zijn bij zowel kinderen als hun ouders erg populair. Kenmerkend zijn de illustraties. Het zijn heel leuke platen vol details. Zo ook in dit boekje. Als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar de illustratie van de werkschuur. Daar is zo veel in te ontdekken! Zo is er een stoel met gebroken poot en een pleister, een klokhuis naast een zuigflesje of de wereldbol met echte huisjes erop. Je kunt samen van alles zoeken en benoemen, wat extra leuk is voor kleine kinderen want ongemerkt leren ze zo heel veel nieuwe woorden.

Daarnaast is het verhaal ook erg leuk. Door de omschrijvingen van de te vinden voorwerpen kun je er een leuk raadspelletje van maken.

Mijn dochter van 7 is een echte Pettson en Findus fan. We hebben samen al eerder boekjes gelezen en van de zomer heeft ze uit een doeboek gewerkt. Ze was dan ook erg blij met dit boekje. Ze kan inmiddels zelf al heel behoorlijk lezen en heeft dit keer mij voorgelezen. Ze moest erg lachen toen ze voorlas dat Findus zelf nog niet kon lezen.

Het grappigste detail uit de prenten vond zei het kleine deurtje in de keuken. Daar staat een varkentje zo klein als een muisje boos te zijn op een kip. Samen verzonnen we hier een heel verhaal bij en dat maakt de illustraties juist zo bijzonder. Ze prikkelen de fantasie.

En zoals je merkt, ben je als je 7 bent nog lang niet te oud voor Pettson en Findus en hopen we dat we nog veel meer leuke avonturen over dit tweetal te mogen (voor)lezen.

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog veel meer leuke recensies!

Meer recensies van jolaplus