kom van alles te weten over deze beroemde kunstenaar.

jolaplus 10 maart 2023
Pablo Picasso, een geboren kunstenaar, kon als kind al beter schilderen dan zijn vader. Maar hij werd pas echt groot toen hij zijn eigen stijl ging ontdekken en dingen uit ging proberen die geen enkele kunstenaar voor hem ooit had gedaan. In dit boek, waarbij de illustraties geïnspireerd zijn op Picasso’s stijl, lees je zijn levensverhaal. Interessant voor kinderen en volwassenen.

De Vier Windstreken heeft een zeer leerzame serie boeken, genaamd Little People, Big Dreams, waarin het levensverhaal wordt verteld van belangrijke personen uit onze geschiedenis. In dit deel, Pablo Picasso, kom je van alles te weten over deze beroemde kunstenaar.

Doordat de teksten eenvoudig zijn en verhalend zijn opgeschreven, zijn de boeken fijn om uit voor te lezen. Hierdoor zijn ze zeer geschikt voor kinderen. Met dit deel kun je kinderen kennis laten maken met een bijzondere kunststroom, namelijk het kubisme. Deze term zegt een kind niet veel, maar het boek maakt wel heel duidelijk wat dit inhoudt. Doordat de illustraties zijn geïnspireerd op de kleuren die Picasso zelf graag gebruikte, uit zijn zogenaamde roze-periode, en er veel gebruik gemaakt is van rechte en hoekige lijnen, kom je helemaal in de sfeer van Picasso.

Dit is erg leuk ter voorbereiding van bijvoorbeeld een museumbezoek. Maar ook op school is het een mooi, laagdrempelig boek om kinderen met deze kunststroom kennis te laten maken.

Ik heb het boek voorgelezen aan mijn dochter van 7. Wij bezoeken samen regelmatig een museum en ze heeft geleerd om goed te kijken naar een schilderij. Ik vroeg haar wat ze van de illustraties uit dit boek vindt. Ze gaf als antwoord dat ze er wel vrolijk van werd eigenlijk. Maar van de blauwe bladzijde werd ze koud en verdrietig. Precies zoals de kunstenaar zelf ook voor ogen had. De illustraties passen dus perfect bij het boek.

In het boek wordt ook het doek beschreven dat Picasso maakte tijdens het bombardement op Guernica tijdens de Tweede Wereldoorlog. We hebben het schilderij opgezocht op internet. Daar vonden we ook een 3d-filmpje van het schilderij en ik moet zeggen dat dat heel ontroerend is. Zowel mijn dochter als ik waren er even stil van. Hopelijk krijgen we ooit de kans om het in het echt te bewonderen.

Pablo Picasso uit de serie Little People, Big Dreams, is net als de andere delen uit deze serie een aanrader om te lezen. Ook mag hij zeker niet op school ontbreken. Wanneer je dit boek gebruikt tijdens een mooi kunstthema, zullen kinderen het kubisme leren herkennen en misschien ook wel waarderen. Mijn dochter en ik hebben in elk geval wel heel wat moois erbij geleerd.

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog veel meer leuke recensies.

Meer recensies van jolaplus