Deze bundel met prachtige verhalen helemaal tot leven, niet alleen door de bijbehorende muziek, maar ook door de verhalende illustraties. Het is echt een boek dat je keer op keer opnieuw kunt bekijken en beluisteren, zonder dat het je gaat vervelen.

jolaplus 10 maart 2023
Laat je kinderen genieten van de prachtige verhalen die achter de muziek van wereldberoemde balletten en symfonieën schuilgaan. Bekende sprookjes zoals Assepoester (Prokofjev) en Doornroosje (Tsjaikovki), maar ook het Zwanenmeer (Tsjaikovski) en Peter en de Wolf (Prokofjev) komen voorbij in deze schitterende geïllustreerde bundel. Daarnaast is bijna alle muziek terug te beluisteren via de bijgevoegde QR-code, waardoor het een muzikaal feest wordt voor het hele gezin!

Het vertellen van sprookjes gebeurt al vele eeuwen. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat het bekende sprookje, zoals Assepoester, al bekend is bij je kinderen. Wat deze bundel zo uniek maakt, is de kennismaking met de bijbehorende muziek. Prachtige stukken die ons volwassenen heel bekend in de oren klinken, maar vaak bij jonge kinderen nog onbekend zijn. Met dit boek kunnen ze op een laagdrempelige manier kennis maken met klassieke muziek en hun eerste stappen binnen deze betoverende wereld aan verhalen en muziek zetten.

In dit boek vind je een QR-code naar de afspeellijst van de meeste verhalen. De stukken muziek worden gespeeld door wereldberoemde orkesten. Ondertussen worden de verhalen verteld door bekende Nederlanders zoals Karin Bloemen, Tycho Gernandt en Carice van Houten. Zij lezen de verhalen letterlijk voor uit het boek (sommigen geven wel een eigen draai aan de zinnen). Ondertussen kun je genieten van de muziek en van de bijbehorende illustraties, die ook gemaakt zijn door zeer bekende illustratoren zoals Charlotte Dematons en The Tjong-Khing. Deze schitterende en unieke combinatie van vele talenten bij elkaar maakt van deze bundel een feest om naar te kijken en te luisteren.

Ik ben een groot liefhebber van klassieke muziek en natuurlijk van (jeugd)boeken. Ik kon dan ook niet wachten om samen met mijn dochter van dit boek te gaan genieten. We hebben er gelijk voor gekozen om de bijbehorende muziek op te zoeken. Helaas moet je hier wel een betaald spotify-account voor hebben. Gelukkig konden we daar het account van onze zoon voor gebruiken (al past dit genre totaal niet tussen zijn afspeellijsten!).

Het is wel een nadeel, wanneer je dit niet hebt. Want dan zijn alleen korte fragmenten beschikbaar. Ook vond ik het jammer dat niet van alle verhalen de muziek beschikbaar was. Maar aan de andere kant staan er in de afspeellijst nog vele bonusverhalen en muziek.

Daarna zijn we met Doornroosje begonnen en mijn dochter was gelijk onder de indruk van de muziek. En ik vond het leuk om een keer voorgelezen te worden.

Soms zijn de muziekstukken wel wat lang, waardoor het niet geschikt is voor kinderen die niet zo geduldig zijn. Maar dat heb je gauw in de gaten. In dat geval zou ik aanraden om gewoon lekker zelf voor te lezen. Want ook zonder gebruik te maken van de QR-code is het een schitterend boek.

Mijn favoriet uit deze bundel is De schilderijententoonstelling, verteld door Karin Bloemen. Dit verhaal met een vrolijke titel is geschreven op de muziek van Moessorgski. Dit is een behoorlijk indrukwekkend (en voor kinderen behoorlijk spannend) stuk muziek. De manier waarop Karin Bloemen dit verhaal vertelde, is echt heel passend bij het verhaal en bij haar karakter. Maar mijn dochter vond het behoorlijk spannend en durfde bijna niet verder op rondleiding door dit museum.

In de tekst staat dat de schilderijen uit dit museum voor zichzelf spreken. Net als deze schilderijen komt deze bundel met prachtige verhalen helemaal tot leven, niet alleen door de bijbehorende muziek, maar ook door de verhalende illustraties. Het is echt een boek dat je keer op keer opnieuw kunt bekijken en beluisteren, zonder dat het je gaat vervelen.

Daarom waardeer ik het boek graag op 5 sterren.
Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog veel meer recensies.

Meer recensies van jolaplus