Annechien (4): Guus is een leuke, lieve, knorrige hond!

jolaplus 27 mei 2020
Guus is een hond. Niet zomaar een hond. Nee, Guus is een hele knorrige hond! Hij is zelfs de knorrigste hond van het hele land! Hij houdt echt helemaal nergens van. Ook niet van verjaardagen. Maar dat veranderde compleet, want plotseling was ik daar, een allerschattige puppy!

Dit is Guus is een grappig prentenboek, geschreven en geïllustreerd door Chris Chatterton. De tekst is zeer eenvoudig, waardoor je het boek al aan heel jonge kinderen kunt voorlezen. Door het eenvoudige taalgebruik zullen ze het verhaal goed kunnen begrijpen. Wanneer je je stem dan net zo knorrig laat klinken als Guus is, zullen de kids dubbel liggen van het lachen!

Guus is een sacherijnige hond, maar hij is ook o zo schattig om te zien! Daarom ga je gelijk van hem houden. Dat is ook de kracht van de illustraties. Deze zijn pagina vullend getekend. De tekeningen zijn afgebeeld op een felle kleur, maar doordat ze geen achtergrond hebben, is het toch heel rustig. De aandacht van het kind gaat dan ook volledig naar Guus. En ik denk dat Guus, ondanks dat hij nergens van houdt, wel van die aandacht houdt!

Ik heb dit prentenboek voorgelezen aan mijn dochter (4).
Bij de eerste keer dat ze het verhaaltje hoorde, keek ze er erg ernstig bij. Maar nadat ze wist hoe het in elkaar zat, genoot van de knorrige hond. Ze pakte zelfs zelf het boek op om erin te kijken, dus ik denk dat het haar erg aansprak!

Illustratie voorbeeld Engelstalige uitgave: Chris Chatterton
Annechien:
“Wat is die hond eigenlijk ook al weer?” “Knorrig.” “O ja, Guus is een leuke, lieve, knorrige hond!” Ze kijkt mij stralend aan wanneer ze dit zegt. Dit moet het doel van de schrijver zijn geweest. Dat je, ondanks dat je misschien soms een beetje knorrig kunt zijn, je nog steeds heel lief bent en er van je gehouden kan worden.

Annechien wil in elk geval ook zo’n puppy voor haar verjaardag, maar ik denk dat ik het maar voorlopig bij dit leuke prentenboek houd.

Wij waarderen Dit is Guus op 4 sterren.

Dit recensie exemplaar werd beschikbaar gesteld door boekenblog indeboekenkast.com en uitgeverij BBNC, waarvoor heel hartelijk bedankt.

Meer recensies van jolaplus