Af en toe is het spannend, soms zielig en soms ook herkenbaar en er zit humor in!

jolaplus 26 september 2020
De wakkere wereld
Finn zit in de klas. “Weet er iemand wat de Middeleeuwen zijn?” vroeg de juf. Finn stak zijn vinger op. “Middelleeuwen zijn jongvolwassen leeuwen”. Natuurlijk was dit antwoord fout. Maar Joris wist natuurlijk wel weer wat het juiste antwoord was. Dat was gelijk een nieuwe reden om Finn te plagen. “Finn is de domste middelleeuw van de hele school!!” Wanneer Finn die avond op bed ligt, voelt zijn moeder wel aan dat er iets mis was op school. Maar Finn wilde er niet over praten. Hij wilde liever nog een verhaal over zijn vader horen. Want met zijn moeder over zijn vader praten was de enige manier om de herinneringen levend te houden.

Dromenland
Die avond droomt Finn dat hij als schildknaap deel mag nemen aan een riddertoernooi. Hij heeft geen idee wat hij moet doen. Plotseling staat hij in een arena. Om zich heen hoort hij het gebrul van wel honderden kinderen. Dan ziet hij een leeuwin op zich afkomen. Hij denkt dat hij er is geweest. Maar dan begint de leeuwin tegen hem te praten. Ze zegt hem precies wat hij moet doen om van haar te winnen. Finn is perplex maar doet wat de leeuwin zegt. Zo wordt hij de winnaar van het toernooi. Als beloning krijgt hij een gouden piek van de koning. Hiermee kan hij altijd wakker terug komen in dromenland. Zo kan hij als ridder van dromenland de koning dienen en de onderdanen beschermen. Nu staat hij aan het begin van een groot avontuur. Een avontuur dat zijn leven voorgoed zal veranderen.
“Dan zult gij voortaan door het leven gaan als Finn, Ridder der Middelleeuwen!” blz 23

In dit eerste deel van De Kronieken van Finn maakt Finn kennis met prinses Lea en haar vader. Hij leert hoe hij wakker in dromenland terecht kan komen. Maar ondanks dat hij de held van het toernooi was, wordt hij ook al gauw aangezien als een dief van het sterrenstof. Dit sterrenstof is zeer belangrijk voor de onderdanen van dromenland omdat het de tijd aangeeft die in dromenland bestaat. Maar iemand steelt het sterrenstof en Finn wil er koste wat het kost achterkomen wie de dief is.

“Als er geen tijd meer is om te dromen, dan houdt ons bestaan op’’, zei Lisa met een schorre stem.
“Zonder energie van de kinderdromen is het gedaan met dromenland”, bevestigde de Zandman – Geert Klaasen

Het gestolen sterrenstof is een spannend avonturenverhaal voor kinderen vanaf een jaar of 10. Afwisselend lees je over de avonturen die Finn meemaakt in de wakkere wereld en in dromenland. Het verhaal loopt wel door. Hierdoor hoeven de kinderen niet te schakelen. Dit is fijn, want het verhaal loopt gewoon door.

Toch is het geen gemakkelijk verhaal. Dit komt door de vele personages die erin voorkomen. Deze personages hebben leuke namen, maar deze namen zijn ook behoorlijk ingewikkeld. Edelbertus, Filibertus, Zigobertus, Curthbertus en nog enkele Bertussen, zijn bijvoorbeeld elkaar broers. Maar hierdoor raak je al gauw in de war wie wie was. Ook zijn sommige namen zo lang, dat ik ze met voorlezen niet eens kan uitspreken, zoals Prinses Elisabethaniaureliolanda. Hierdoor is het boek misschien te moeilijk om zelfstandig te lezen voor kinderen die (nog) moeite hebben met lezen.

Ook vindt Finn een boek in de bibliotheek, “Fabels & Vertelsels uit Dromenland”, geschreven door Gilbertus Septimus. In dit boek vindt Finn belangrijke aanwijzingen die hem helpen met de zoektocht naar de dader. Af en toe staan er stukjes uit dit boek geciteerd. Heel eerlijk gezegd is dit een tikkeltje saai en hadden deze stukjes veel minder uitgebreid besproken hoeven worden.

De illustraties zijn van Harmen van Straaten. Je herkent meteen zijn “handschrift” in de tekeningen. Voor oudere kinderen is het fijn wanneer een verhaal ondersteund wordt door tekeningen. Bij dit boek zijn ze zowel ondersteunend als verhelderend en ook gewoon leuk om te bekijken. Zoals bijna alle illustraties van Van Straaten.

Ik heb dit boek samen met mijn zoon (13) gelezen. Robbert vond het verhaal op zich erg leuk. Het is zo geschreven dat je verder wilt lezen. Af en toe is het spannend, soms zielig en soms ook herkenbaar en er zit humor in. Alleen vond hij net als ik de namen verwarrend en de stukjes uit het boek saai. Toch is hij benieuwd naar deel twee. Omdat de draad van het verhaal wel leuk en spannend is.

Samen komen we dan ook tot een waardering van 3 sterren. We zijn benieuwd welke avonturen Finn in de laatste vuurtorenwachter gaat meemaken.

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog meer leuke recensies.

Meer recensies van jolaplus