Wie weet er beter wat kinderen leuk vinden om verhalen over te horen dan juffen en meesters?

jolaplus 07 april 2021

Verhalen over koffers waarin tekeningen tot leven komen, reuzen die bang voor mensenmieren zijn, meesters die kinderen naar de jungle of Noordpool kunnen toveren of oma’s met een geheim in hun achtertuin en nog veel meer leuke, grappige, spannende en soms een tikkeltje ontroerende verhalen komen voor in dit leuke voorleesboek voor thuis of op school.

Daisy Mertens, genomineerd voor beste docent van de wereld, weet als geen ander waar kinderen graag over lezen en wat hen bezighoudt. Samen met collega-leraren die allemaal behoorlijk bekend zijn geworden, verzonnen ze leuke verhalen. Al deze verhalen zijn samengebundeld in dit boek met de titel Hallo allemaal! Deze titel laat gelijk een heel bekend schoolliedje in je hoofd klinken, dat er heel moeilijk weer uitgaat.

De illustratie op de omslag is gemaakt door Saskia Halfmouw en past helemaal bij een schoolklas. De illustraties die bij de verhalen staan, zijn gemaakt door juf Annemarie Hagelaar en laten steeds het belangrijkste uit het verhaal zien. Doordat er gekozen is voor een illustrator, is het boek een mooi geheel geworden en straalt het een soort rust uit tijdens het bladeren.

Ik ben erg enthousiast over dit voorleesboek. Juist de diversiteit van de verhalen en de afwisseling ervan maakt het inderdaad uitermate geschikt als voorleesboek voor een groep. De verhalen zijn precies lang genoeg. In elk verhaal zit een bepaalde soort van spanning waardoor je eigenlijk nog meer zou willen lezen. Soms is het dan ook echt heel jammer dat het maar bij één verhaal blijft. Wat dat betreft zie ik voor alle leraren die mee hebben geschreven aan dit boek, een heuse carrière als schrijver weggelegd!

Ondanks dat we alle verhalen leuk vonden, hadden wij toch echt een favoriet: Anna’s spiegelgeheim door Meester Jeroen. In dit verhaal leer je dat namen in spiegels gespiegeld worden. Maar dat het spiegelbeeld van een gespiegelde naam weer de gewone naam wordt. Maar er zijn een paar uitzonderingen. Zo blijft Anna gewoon Anna, net als de naam van Anna’s opa, Otto. Opa fluistert Anna een geheim in: mensen met spiegelnamen, net als zij zelf, kunnen een magisch trucje leren…

Bij dit verhaal kun je door middel van het scannen van de QR-code een mooi liedje luisteren over Anna’s spiegelgeheim. Mijn moeder heet Anna en ik kan je verklappen dat bij het horen van het refrein waarin Anna gewoon Anna voor altijd blijft, ik een brok in de keel kreeg.

Annechien (5) vond het scannen erg leuk, maar was ook weg van het liedje. Meester Jeroen, heel hartelijk bedankt voor het mooie lied.

Annechien vond sommige verhaaltjes erg spannend. Zoals de verhalenkoffer van Juf Josje. Een fantasie die je je zo goed kunt voorstellen dat het bijna jammer is dat er geen echte verhalenkoffer bestaat. Soms vond ze het open eind van het verhaal niet leuk, zoals bij de magische stiften van juf Hilal. Toen het uit was, wilde ze nog meer horen. Juf Hilal, misschien kunt u wel een compleet boek rondom de magische stiften schrijven? Annechien is dan een van je eerste luisteraars! Maar ze heeft ook erg gelachen. Zoals om het einde van het verhaal van Oma Manja en het geheim in de achtertuin door Meester Wouter. De naam van de verrassing is ook wel erg grappig, als je je dat in het echt voorstelt.

Ik kan het boek Hallo allemaal! aan alle juffen en meesters van de basisschool aanraden. Maar ook aan alle voorlezers aan kinderen. Lezen en voorgelezen worden is zo fijn. Het prikkelt je fantasie en neemt je mee op reis door het verhaal. Iets wat de auteurs van dit boek heel goed begrepen hebben!
Ik waardeer het boek op 5 sterren.

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog meer leuke recensies!

Meer recensies van jolaplus