De kleuters aan wie ik het voorlas werden ook een beetje verliefd op dit boek!

jolaplus 10 februari 2020
Voor boekenblog indeboekenkast.com en uitgeverij de Eenhoorn mochten wij het boek is verliefd recenseren, waarvoor heel hartelijk bedankt!

Wat is er met dit boek aan de hand? Want het boek kijkt zo somber. En het is te verlegen om erover te praten…

Het boek is verliefd is een ontzettend leuk boek om met kleuters te lezen en heel vaak te herlezen.
Vooral wanneer je een beetje ermee speelt. Door echt aan het boek te luisteren, ertegen te fluisteren en hem nee te laten schudden, zullen de luisterende kleuters vol verwondering naar het boek kijken. Zo leren kleuters spelenderwijs gevoelens te herkennen en erover te praten. Want wat is verliefd zijn eigenlijk? En hoe voelt dat dan?

Op elke rechter pagina is een groot gezicht van het boek getekend. Soms kijkt het boek sip of somber en dan weer blij en vrolijk. De muis op de linker pagina vertelt eigenlijk de tekst. Ook de muis heeft een gezichtsuitdrukking die past bij de tekst, luisterend, vragend of blij.

Het boek is verliefd is een deel uit een reeks. Zo zijn er ook Het boze boek, Bedtijd voor boek en Het boek is bang. Op de site van de uitgever vind je leuke lestips voor wie het boek in het kleuteronderwijs wil gebruiken. Deze zijn gratis te downloaden.

Ik heb dit boek aan verschillende kleuters voorgelezen. Wat erg leuk is, is dat ze al heel gauw aan elkaar vertellen op wie het boek nu verliefd is. Ook willen ze allemaal zo gauw mogelijk een prachtige tekening voor het boek maken. Het is erg leuk om te zien hoeveel plezier ze met elkaar om dit boek hebben.

Wat vindt Annechien (4) van dit boek?
Wat is verliefd zijn eigenlijk? “Dat je met iemand wil trouwen!”
En hoe voelt dat dan? “Dat weet ik niet, maar ik denk dat je dan super blij bent. Want het boek kijkt dan ook super blij.” “Ik vind het een leuk boek en mijn vriendinnetjes ook. Samen hebben we tekeningen gemaakt voor het boek.”
Samen waarderen wij dit boek op 5 sterren.

Meer recensies van jolaplus