jolaplus 04 februari 2020
Voor boekenblog in de boekenkast en uitgeverij Rubinstein mocht ik het grote gouden museumboek van Amsterdam recenseren, waarvoor heel hartelijk bedankt.

In dit dikke Gouden boek van uitgeverij Rubinstein ontdek je verschillende verhalen rondom gebouwen, schilderijen, belangrijke mensen en musea uit Amsterdam. Een “must have” voor iedereen die graag met de kinderen voorbereid Amsterdam wil ontdekken. Want het is wel zo leuk wanneer je als kind weet wie er in het torentje van de Dam woont of wie dat meisje is dat helemaal in het licht staat op de Nachtwacht. Dit boek zorgt voor heel veel voorlees- en kijkplezier!

Is je kind geïnteresseerd in een speciaal museum, dan zijn de Gouden boekjes ook los verkrijgbaar. Elk verhaal is een pareltje. Daarom heb ik ze hieronder in het kort samengevat. Omdat ze allemaal evenveel aandacht verdienen!

Vincent en Camille door Rene van Blerk en Wouter Tulp
Camille gaat op weg naar meneer Vincent om hem te helpen. Hij weet alleen nog niet waar hij hem mee gaat helpen. Want dat is nog een verrassing!
Een leuk verhaal over het jongetje Camille, dat je helemaal in de wereld van Vincent van Gogh’s kleuren en werk meeneemt. In elke illustratie zie je een stukje van de meester terug. Hierdoor raak je voorzichtig bekend met zijn werk en zul je het zeker gaan herkennen, wanneer je een bezoekje brengt aan het van Gogh museum in Amsterdam!

Het meisje met de gouden jurk door Jan Paul Schutten en Martijn van der Linden
Dit is Niesje in haar mooiste kleren. Weet je waarom ze er zo mooi uitziet? Omdat ze geschilderd gaat worden door Rembrandt, de beste en beroemdste schilder van het land! Maar er zijn zoveel schutters om haar heen, die ook allemaal op het schilderij willen komen. Zou dat wel gaan passen? En als Niesje hoort hoe belangrijk, dapper, grappig, slim en charmant al die schutters zijn, denkt Niesje: Hier hoor ik helemaal niet bij, zelfs niet helemaal achteraan! Maar daar heeft Niesje zich flink in vergist!
De Nachtwacht is een van Rembrandt van Rijn zijn beroemdste werken. Jan Paul Schutte vertelt wie dat meisje is, dat helemaal vooraan staat, volop in het licht. En waarom Rembrandt nu juist voor haar heeft gekozen. De illustraties laten de Nachtwacht even helemaal tot leven komen. Een leuke voorbereiding wanneer je hem in het echt in het Rijksmuseum te Amsterdam gaat bekijken!

De koning gaat uit varen door Koos Meinderts en Annette Fiening
“De koning gaat uit varen.
Wie vaart er met hem mee?
Twintig sterke roeiers,
Op een rijtje, twee aan twee.” (Blz. 62).
De katten tweeling Snuf en Snuit, de poedels Zus en Zootje, en de pinguïns Kris en Kras zijn slechts enkele “beroemde” dieren die aan boord mogen om te komen roeien in de boot van de koning.
Koos Meinders heeft vele taalkundige grapjes in dit verhaal op rijm gestopt, zodat je zelf tijdens het voorlezen met een brede glimlach zit te lezen en naar de vrolijke bijpassende tekeningen kijkt. Ben je van plan om het Scheepsvaartmuseum te bezoeken, dan mag dit verhaal zeker niet ontbreken!

Houtje en Blauwtje door Joke van Leeuwen
Midden in de stad staat een groot gebouw. Hierin hangen en staan allerlei bijzondere objecten en schilderijen. In een van die schilderijen wonen Houtje en Blauwtje. Ze zijn om te bekijken. Maar op een avond, als alle mensen weg zijn, springen ze uit hun schilderij om zelf eens rond te kijken.
In dit bijzondere Gouden Boekje neemt Joke van Leeuwen je mee door het Stedelijk Museum. Hier hangen de Karel Appels waarin Houtje en Blauwtje wonen. De illustraties passen helemaal bij Appel, ze zijn bijzonder opvallend en in vlakken verdeeld. Het verhaal is ook grappig, want waarom zou je een stoel maken, waar nooit iemand op mag zitten of een kruiwagen waar nooit spullen in mogen liggen?

Aap & Mol in het paleis door Gitte Spee
Aap en Mol zijn een dagje in Amsterdam. Wanneer ze het Koninklijk Paleis zien, vinden ze dit zo bijzonder, dat ze daar best wel in zouden willen wonen. Tussen de bezoekers door glippen ze het paleis in. Maar eenmaal binnen verdwalen ze en kunnen ze de weg niet vragen, want iedereen is van steen!
Dit Gouden boekje is in samenwerking met het Koninklijk Paleis Amsterdam tot stand gekomen. Je kunt het bezoeken en er net als Mol en Aap in rondlopen. Hierdoor kun je thuis alvast alle vier de belangrijke zalen bekijken, maar kom je er ook achter dat er in de kelders cellen te vinden zijn! Dat belooft een spannend uitje te worden!

Met Annie en Joop naar de bioscoop door Freek de Jonge en Erik Kriek
Annie en Joop gaan samen met Henk naar de Toverlantaarn, de bioscoop in Amsterdam. Er wordt erg gelachen om de grappen van de Dikke en de Dunne. Maar dan pakt Annie Joops hand vast. Want de film staat opeens stil en dat was helemaal niet de bedoeling!
In samenwerking met EYE filmmuseum heeft Freek de Jonge een gouden boekje geschreven over de Toverlantaarn. De teksten staan op rijm, waardoor het fijn voorleest.
Het verhaal speelt zich af in de jaren vijftig. Dit zie je terug in de illustraties die door Erik Kriek zijn gemaakt. Erg leuk om eerst het boekje te lezen, om daarna de cinema-apparaten en filmstroken van vroeger in het echt te kunnen bekijken in het museum.

Net als Anne… door Uggbert en Ingrid Roberts
“Net als Anne…
sta ik graag bij het raam en wens met een lach
de mensen op straat een vrolijke dag.” (Blz. 175).
Anne Frank leefde in een tijd vol angst en oorlog. Maar gelukkig heeft ze ons haar dagboek nagelaten. Uggbert heeft aan de hand van het abc een prachtig gouden boekje geschreven, dat geïnspireerd is op de ideeën en dromen van Anne Frank. Ga samen met 26 kleurrijke kinderen de hele wereld over en ontdek al hun talenten.

Marten en Oopjen maken zich mooi door Jan Paul Schutten en Martijn van der Linden
Dit zijn Marten en Oopjen. Ze zijn heel vrolijk, want ze gaan samen trouwen! Maar wanneer je gaat trouwen, wil je er natuurlijk wel op je mooist uitzien. Maar helaas hebben Marten en Oopjen nog geen feestelijke kleding om aan te trekken. En daarom gaan ze op pad.
In samenwerking met het Rijksmuseum schreef Jan Paul Schutten een gouden boekje over rijke mensen uit de Gouden eeuw. De illustraties van Martijn van der Linden nemen je mee langs de werken van bekende meesters. Erg leuk ter voorbereiding op een bezoek aan het Rijksmuseum. Herken jij de tekeningen uit het boek terug?

Ik hoop dat de verhalen jou en je kinderen inspireren om een dagje Amsterdam te bezoeken. Het zal een feest zijn voor de kinderen om werken uit de boekjes te herkennen. Wanneer ze thuis zijn, kunnen ze nog vaak terugkijken in dit verzamelboek. Hierdoor blijven de verhalen levend. Ik waardeer dit boek op 5 sterren.

Meer recensies van jolaplus