Een leuk en leerzaam prentenboek voor jong en oud.

jolaplus 26 september 2020
In de broekzak van zijn moeder woont Bruno. Een jongetje, niet groter dan een krent. Dingen die Bruno niet kent, vindt hij griezelig. Daarom verstopt hij zich het liefst diep in de broekzak. Soms, heel soms, hangt Bruno over de rand van de zak heen om te kijken wat er om hem heen gebeurt. Alles wat hij ziet, vindt hij eng, onbekend eten, onbekende mensen en een onbekende wereld. Gelukkig kan hij gauw in de zak duiken. Maar op een dag hangt Bruno iets te ver over de rand en valt hij eruit! O nee! Wat nu?

Kleine held op sokken is een prentenboek dat gaat over ontdekken en loslaten. Het verhaal is geschreven door Barend Last. De teksten staan volledig op rijm. Dit is fijn met voorlezen aan jonge kinderen. Ze kunnen het verhaal al gauw aanvullen. De tekst is eenvoudig maar heeft een belangrijke boodschap. Nieuwe dingen ontdekken kan best heel eng of griezelig zijn, maar wanneer je het toch probeert, zul je erachter kunnen komen dat het misschien best heel erg leuk is om iets nieuws te ontdekken!

En niet alleen voor de kinderen heeft Barend Last een belangrijke boodschap. Ook de moeders (en vaders) moeten leren om hun kinderen los te laten en ze hun gang te laten gaan om de wereld om hen heen te ontdekken. Dan zul je erachter komen dat jouw kleine knulletje of meisje toch niet zo klein is als je dacht!

De illustraties zijn gemaakt door Petra Konijn. Deze beelden het verhaal goed uit. Er is veel te zien! Ook is het gelukt om de jonge luisteraars de emoties te laten voelen die Bruno ook voelt. Ik heb dit prentenboek voorgelezen aan mijn dochter Annechien (net 5). Ze kon haar ogen niet van de bladzijde met “enge” huizen afhouden. “Daar zijn spoken!”

Annechien (5 jaar):
“Bruno is echt piepklein. Maar hij is geen baby. Hij is een soort kabouter denk ik.”
“Ik vond het wel zielig dat Bruno uit de broekzak viel, want nu was hij zijn moeder kwijt. Gelukkig wilde wel iedereen hem helpen.”
“De tekening van de giraf vind ik het mooist, maar dat komt omdat giraffen mijn lievelingsdieren zijn. Maar die leeuw die verstoppertje speelt, is wel heel grappig. Want hij kijkt stiekem!”

De titel van dit boek is echt heel goed gekozen. Vraag maar eens aan je kind of Bruno schoenen aan heeft. “Bruno heeft sokken aan! Dus Bruno is een kleine held, toch mama?” Heel goed opgemerkt!

Tot slot heeft het boek nog een leuke verrassing voor de creatieve ouders. Wil je weten welke dit is, koop dan gauw dit boek en ga ermee aan de slag!

Wij geven graag 5 sterren aan dit leuke en leerzame prentenboek voor jong en oud.

Kijk op boekenblog indeboekenkast voor nog meer leuke recensies.

Meer recensies van jolaplus