Door het plannetje van Mia (eentje dat mijn boekenhart sneller liet kloppen) ziet de toekomst van de asieldieren er een beetje beter uit.

jolaplus 04 juli 2019
Mia heeft maar één wens: een eigen hondje. Na heel vaak vragen is het eindelijk zover: mama heeft Ja gezegd!
Samen met mama gaat ze op bezoek bij mevrouw Van Kessel. Haar hond Bonnie heeft puppy’s gekregen en Mia mag haar pup uitzoeken. Maar alle puppy’s zijn zo schattig! Daar kan ze nooit uit kiezen. Gelukkig heeft mevrouw Van Kessel een idee: laat een puppy jou uitkiezen. Mia doet haar ogen dicht en een klein hondje kruipt op haar schoot. Dit is hem, haar eigen Sam!
Dolgelukkig vraagt Mia, of mevrouw Van Kessel zo ook Bonnie heeft uitgekozen. Dan vertelt mevrouw Van Kessel dat Bonnie uit een asiel komt en dat ze zelf vrijwilligerswerk doet in het asiel. Mia is reuze benieuwd en wil graag een keertje kijken in het asiel. Maar wanneer ze langs is geweest kan ze ‘s avonds niet slapen. Ze is zo verdrietig voor alle dieren die in het asiel zitten. Ze zagen er zo verdrietig en eenzaam uit. Maar dan bedenkt ze een plannetje. Maar helaas lijkt het erop dat het plan niet gaat werken…of toch wel?

Mia en de asielhond is een prachtig prentenboek dat op een eenvoudige manier aan kinderen uitlegt wat een asiel is en dat het voor de dieren die daar verblijven, niet heel gezellig is, ondanks dat de vrijwilligers hun uiterste best doen om voor deze dieren te zorgen en al hun liefde geven aan deze dieren!

Heel veel kinderen zullen op een bepaald moment om een huisdier vragen. Het houden van een huisdier is natuurlijk heel leuk, maar ook een grote verantwoording! Er komt immers een hoop bij kijken.
Wanneer je als gezin toch besluit een huisdier in huis te nemen, is het misschien erg leuk om met de kinderen een kijkje in een asiel te nemen. Ter voorbereiding op dit bezoek kun je mooi voorlezen uit dit prentenboek.

Naast de uitleg over het asiel heeft dit prentenboek ook een prachtige boodschap.

Het prentenboek ziet er erg mooi en verzorgd uit. Er is veel liefde in de tekeningen gestopt. De dieren zijn erg schattig, je zou er zo zelf een in huis willen nemen!
Mia is een ontzettend lief meisje met een heel groot hart. Na het lezen en kijken van dit prentenboek sluit je haar voor altijd in je eigen hart.

En wat vindt mijn dochter (net 4) er van?
“Wat een lieve puppy’s! Ik wil ook wel een puppy, mama!”
“Wij hebben al een poes, misschien vindt hij het niet zo leuk, een hond in huis.” “Dat denk ik ook. Gelukkig heb ik een knuffelpuppy van Robbert gekregen. Maar die komt niet uit een asiel, toch mama?” “Nee, die komt uit de speelgoedwinkel.” Ze denkt hier even over na. “Dan is dat ook een soort asiel voor knuffels! En ik vind knuffelen met knuffels heel leuk! En voorlezen ook!”

Wij waarderen dit prentenboek op 5 sterren.

Meer recensies van jolaplus