Annechien (5) ik vind dit boek leuk en grappig, maar een klokhuis opeten is echt beh ookal is het goed voor het milieu!

jolaplus 27 september 2020
Schaap wil zwemmen in de zee. Maar wat is dat? Al zijn vriendjes komen tussen bananenschillen, kauwgum en plastic terecht. Zijn vriendjes zijn boos en teleurgesteld. Tussen al die rommel kan schaap toch niet zwemmen? Wat kan hij doen?

In Schaap zwemt (niet) wordt een heel belangrijk onderwerp eenvoudig aan jonge kinderen uitgelegd: milieuverontreiniging! Want weet je eigenlijk wel dat een bananenschil wel vijf jaar kan ronddrijven in de zee? Of dat kauwgum wel 25 jaar blijft plakken? Hoe lang zou plastic er dan wel niet over doen om te vergaan?

Dat een bananenschil er zo lang over deed, wist ik ook niet. Daar schrok ik wel van, want ik moet toegeven dat ik ook wel eens een schil ergens heb achtergelaten. Het is dus goed dat je ook als ouder af en toe weer met je neus op de feiten wordt gedrukt.

Aan de hand van een paar eenvoudige voorbeelden is het Eef Rombaut goed gelukt om kinderen bewust te maken van hoe lang afval er over doet om te vergaan. Ook daagt het kinderen uit om zelf hun afval op te ruimen. Want wie wil er nu in een zee vol afval zwemmen?

De illustraties zijn gemaakt door Emma Thyssen. Deze zijn eenvoudig, maar door de grote ogen spreken de dieren wel tot de verbeelding van de kinderen. Het boekje is uitvouwbaar. Na afloop vouwt het boek zich eenvoudig weer in en met de stevige magneet blijft het mooi dicht zitten.

Ik heb het boekje samen met mijn dochter Annechien (5 jaar) gelezen.

Annechien:
“Ik vind dit boek leuk en grappig. Het leukste is dat ik het boek helemaal kan open vouwen. Het grappigst is dat Schaap zijn hele appel en klokhuis op gaat eten zodat het niet meer in de zee terecht kan komen. Maar ik vind een klokhuis opeten beh! Hihi en als ik Beh zeg lijk ik wel Schaap!”
Annechien, snap je waar het boek over gaat?
Haar grote broer roept: “Over het milieu.”. Maar wat is dat dan? “Het gebied waarin we leven.”
“Het gaat over dat je geen rommel mag maken in de natuur.”

Schaap zwemt (niet) is tot stand gekomen in samenwerking met Mooimakers. Op de website mooimakers.be vind je alles over afval en mooie initiatieven om samen de wereld “proper” te houden.

Ik waardeer dit boekje op 4 sterren.

Kijk voor nog meer leuke recensies op boekenblog indeboekenkast.com

Meer recensies van jolaplus