De scheepsdochter

Naar aanleiding van de flaptekst verwachte ik een verhaal over Johanna. Het boek gaat ook zeker over Johanna, maar we lezen ook vanuit een boel andere perspectieven: Theodor, Ernst, Luise, Danuta, Auguste en Pawel. Dit was onverwachts, maar zeker niet storend! Op deze manier leer je iedereen goed kennen en maakt het verhaal compleet. De personages zijn allemaal goed en realistisch neergezet, Johanna is een heerlijk mens! Net als Auguste. Theodor daarentegen is een enorme eikel, bah!

En oooooo wat hou ik toch van verhalen die zich midden/eind 19e eeuw afspelen. De beleefdheidsvormen, de kleding, maar ook de bekrompenheid om een jurk die tot de enkels reikt in plaats van de grond! “De voeten vrij! Als een boerin, je kon een stuk van haar kuit zien toen ze ging zitten.” De horror!

De schrijfstijl is heel fijn, lekker vlot en de dialogen zijn passend bij de tijdsgeest. De hoofdstukken zijn soms wat aan de lange kant en heel eerlijk gezegd begrijp ik de keuze voor de titel niet. MAAR! Het is een mooi en spannend verhaal vol met liefde, intriges en geheimen.

Meer recensies van Jolien de Rooij-Tensen