Passage lees je niet, je beleeft het

Jonathan Jetten 28 april 2021
Passages raakt me, Onno van Gelder jr. laat het mij voelen. Hij creëert keer op keer een scène, waarin hij elk detail van de omgeving belicht, elke karaktertrek van de personages haarfijn omschrijft. Het is zonder twijfel poëtisch te noemen. Er vloeit mysterie en karakter uit zijn pen, recht zijn verhalen binnen. Hij weet precies hoe hij hun gedachten en handelingen in de verf moet plaatsen.
De auteur slaagt erin om de werkelijkheid rauw en eerlijk weer te geven. Tegelijkertijd voegt hij ook hun dromen en hoop aan toe. Ze verlangen naar iets of iemand, ze denken aan hun toekomst. Ik vind het verhaal van Michaël vertederend en herkenbaar. Michaël vecht voor zijn zaak, maar hij geeft ook om zijn familie. Bij Louis zie ik de lichtpuntjes in zijn bestaan, de heerlijke taartjes. Hier speelt passie en verleiding een duidelijke rol.
Onno van Gelder jr. schrijft de verhalen met zijn poëtische en mystieke pen. De levens van de personages lopen verder, terwijl ik de verhalenbundel als compleet beschouw.
De bundel biedt ook spanning. De uitvoerige beschrijving van alle details in de omgeving, trekt mij iedere scène binnen. De auteur introduceert de personages op een eigenzinnige wijze. Ik bedoel: als ik de personages wil ontdekken, moet ik moeite doen. Ik moet zelf op zoek naar de verhaallijn. Niet onmiddellijk een antwoord krijgen op mijn vragen, dat integreert me om verder te lezen.

Onno van Gelder jr. creëert zonder enige moeite diepgang in deze korte verhalen. Dit vind ik bijzonder knap. De illustraties en de vormgeving van het boek zijn de kers op de taart.

Dit is een onvergetelijk debuut. Het smaakt naar meer!
Jonathan Jetten, april 2021

Meer recensies van Jonathan Jetten