Vindingrijke Vitus Voelt

Jonathan Jetten 14 maart 2023
Vitus is gek op een mysterie. Hij is superslim, hij kan in 10 seconden een antwoord geven op elke vraag die je maar kan bedenken. Met gevoelens kan hij minder goed overweg, maar waarom heeft hij gevoelens nodig?

Als hij samen met zijn papa in het woonzorgcentrum een lichaam gaat ophalen – zijn vader verzorgt begrafenissen – ziet hij iets onwerkelijk, magisch. Ondersteboven rent hij naar huis en neemt hij zijn pen en zijn dagboek bij de hand. Hij is vastberaden om dit raadsel op te lossen.

Vitus is het debuut van Sofie Leyts. Het hoofdpersonage sleurt mij mee in het verhaal, van het begin tot het eind. Het boek zit boordevol fantasie, maar het is doordrenkt met gebeurtenissen die jij en ik dagelijks meemaken. De maatschappelijke realiteit vloeit uit de pen van de auteur. Het is een verhaal geworden, dat kan verslonden worden door elke tiener. Als je al een stukje ouder bent: er schuilt vast en zeker een tiener in jou!

Meer recensies van Jonathan Jetten