Trisylia is bloedstollend spannend

Jonathan Jetten 28 juni 2021
Ik lees de eerste zinnen en ik stap binnen in de wereld van Trisylia. De bevolking van de verschillende koninkrijken leven er in vrede. Dit lijkt zo op het eerste zicht, tot de kustgebieden worden aangevallen door ongekende strijders. Earin vlucht met zijn vriend Arvid en zijn familie richting het binnenland. Er wordt meer en meer gesproken over de oude oorlog, de gevolgen van deze vergeten strijd komen steeds meer aan de oppervlakte. Er komen meer aanvallen en de sfeer wordt steeds grimmiger. Earin en Arvid trekken naar Fondorff om de koning te verwittigen. Daar ontmoeten ze kroonprinses Nilde en haar zus Silfer. De vier zijn voorbestemd om met elkaar op missie te vertrekken, richting het Zuiden.

Als ik fantasy lees, gaat dit meestal niet vlot. Dit komt omdat er in een razendsnel tempo personages, plaatsen en geschiedenis voor mijn ogen flitsen. Bij Trisylia is dit niet anders, ik raak ook het Noorden kwijt. De mooie kaart in het boek is een knap hulpmiddel om alles te visualiseren. Toch is het de auteur zelf die mij inzicht geboden heeft in deze wereld. Hij dompelt me kopje onder in het leven van Earin, het hoofdpersonage. Zijn ervaringen maken Trisylia tastbaar voor mij: van haar mystieke geschiedenis tot haar onzekere toekomst. De planten en de dieren, de gebouwen, drinken en eten, persoonlijke contacten: alles wordt tot in de puntjes beschreven. Bij de gevechten vind ik de gedetailleerde pen van de auteur subliem. Ik zie waar de zwaarden zijn, ik zie welke houding de strijders aannemen, terwijl ik op het puntje van mijn stoel zit. Woord voor woord sleept Steven van den Berg mij mee in dit spannende verhaal.

Adoptie, oorlog, strijd voor vrede, vluchtelingenproblematiek: de auteur verwerkt de thema’s in deze young adult. Hij laat ze voelen in de ervaringen en avonturen van de personages. Trisylia bewijst haar maatschappelijke relevantie. In een weekend heb ik het sterke debuut van Steven van den Berg uitgelezen. Ik kan niet wachten op het vervolg.

Jonathan Jetten
@meesterdagdromer