self fulfilling prophecy

Jos Kunze 29 april 2020
Een mooie kijk op de mensheid. Een ander - en heel positief - geluid, dus dat kunnen we alleen maar toejuichen. Bovendien heel toegankelijk geschreven dus dat hoeft voor niemand een excuus te zijn. Probleem is natuurlijk dat zij die dit boek eigenlijk moeten lezen, juist degenen zijn die het boek niet lezen. Jammer.
Heel veel bekende gedragsonderzoeken uit het verleden worden door Bregman met de grond gelijk gemaakt, en terecht als jaren later uit de dossiers blijkt dat bij die onderzoeken maar wat is aangerommeld. Brengt ons natuurlijk wel bij de vraag of dat over enkele decennia ook geldt voor dit boek en de onderzoeken die Bregman heeft uitgevoerd en de conclusies die hij getrokken heeft..
Of ben ik nu te negatief, want dat wil ik juist niet na het lezen van dit boek. Het geeft je een opgewekt gevoel en dat moet je als lezer zien vast te houden. Hoe meer mensen dat doen, hoe beter. Ik geloof in die 'self fulfilling prophecy': we hebben eeuwenlang gedacht dat de mens van nature een onuitstaanbaar wezen is.
Tijd om dat om te draaien, geloof in de goedheid van de mens, begin klein en bij jezelf.

Meer recensies van Jos Kunze