Wat als ... ?

Jos Kunze 27 maart 2024
Wat als?
Wat als de aarde er genoeg van heeft?
Genoeg van de opwarming, genoeg van alle vervuiling en al het plastic in de oceaan, genoeg van het uitputten van alle natuurlijke bronnen. Wat als de aarde genoeg heeft van de mensheid? En dit keer is het geen virus dat om zich heen grijpt maar de natuur die zijn plaats met harde hand terugneemt.
Niet een heel nieuw idee – ik geef het toe – maar de uitwerking is door Shaw wederom geniaal uitgevoerd.
Jammer dat alleen zijn debuut in het Nederlands is vertaald.
En jammer dat hij nog maar 3 boeken heeft geschreven. Wat een kunstenaar, wat een poëet.
Mijn Engels is redelijk goed maar deze prachtige volzinnen hebben wel even tijd nodig. Het leestempo is laag, maar dat geeft niet. Het plot is wat dunnetjes, maar dat geeft niet. Dit is kunst en je vind het mooi of niet.

De protagonist van het verhaal is Adrien. De klassieke anti-held die me regelmatig deed denken aan Thomas Covenant uit de gelijknamige Kronieken. Angstig, voorzichtig en ongelovig, fysiek krachteloos, totaal niet ambitieus en vervuld van zelfhaat. Als lezer voel je minachting of op zijn best heb je medelijden met Adrien. Daardoor ontstaat naar het einde toe een soort hefboom waarmee je als lezer begrip en respect krijgt en je misschien zelfs een beetje jaloers wordt op Adrien.

De gebeurtenissen in het verhaal zorgen ervoor dat de hoofdrolspelers veranderen in hun houding tot de natuur. Mede omdat de bossen griezelige eigenschappen hebben en er geheimzinnige wezens ronddwalen. Het bos geeft degenen die over de paden dwalen een andere richting inclusief hallucinerende eigenschappen die een hele nieuwe verbondenheid met de natuur geven. Shaw is meester in het magisch realisme.

Hij creëert een prachtig en onvoorspelbaar verhaal, deels een epische zoektocht, deels een sprookje, deels een waarschuwend verhaal. Met romantiek, avontuur, overleving en horror.
En ondanks dat het in wezen een confrontatie is tussen mens en natuur, vermijdt Shaw de platgeslagen preek van mens = slecht en natuur = goed.
Met zo veel nuance geschreven!

Shaw verdient meer aandacht dan hij nu krijgt.

Meer recensies van Jos Kunze