Maze Runner ontmoet Hunger Games ontmoet Pan's Labyrinth.
Een mooie mix dus en dan kent dit boek ook nog een heel eigen draai met een Iers folkloristisch sausje erover.
Dat smaakt goed.

2000 jaar geleden hebben de Ieren het elfenvolk (of eerder faerie = fairy = fee) naar ‘The Gray World’ verbannen. Als straf bedachten de elfen ‘The Call’ waarbij Ierse jongeren op een willekeurig moment naar The Gray World worden getransporteerd. Daar worden ze opgejaagd, gemarteld en vermoord. Van jongs af aan worden kinderen voorbereid in trainingskampen om de jacht te kunnen overleveren. Echter dat is bijna onmogelijk: slechts 1 op de 10 keert terug. Overigens gaat de tijd in The Gray World veel sneller; in de echte wereld is de jongere net iets meer dan 3 minuten weg. Terug komen ze allemaal, ook zij die vermoord of gruwelijk mismaakt zijn.

Dit boek kent een hoog tempo en zit boordevol actie. Het is gruwelijk en gewelddadig. De schrijver heeft zeer vakkundig een macabere sfeer neergezet en weet de jacht en de martelingen op verontrustend detaillistische wijze te beschrijven. De studenten in het trainingskamp voelen dag en nacht de druk. Ze leven in voortdurende spanning … wanneer ben ik aan de beurt? En bovendien is er nog een flinke onderlinge rivaliteit. En dan dat elfenvolk, de Sidhe, gruwelijk, weerzinwekkend en tot aan de laatste vezel meedogenloos. Heerlijk! Zo had ik me elfen toch echt nooit voorgesteld.

Minpuntje: de schrijver is nogal slordig in het gebruik van perspectieven. Constant switchen van perspectief kan wel, maar dat vereist vakmanschap. En dat gaat hier niet goed. Voor een niet al te dik boek worden er veel te veel personages opgevoerd en als je dan ook nog onduidelijke perspectieven gaat gebruiken en soms naar de alleswetende verteller schakelt … tja, dan raak je als lezer de weg wel kwijt. En dat gebeurt vooral op het moment dat een jongere wordt ge-‘Called’. Natuurlijk wil je dan mee, en dat gebeurt ook. Maar op het moment dat we terugkeren in de gewone wereld was ik telkens even de weg kwijt. Jammer. Bovendien vind ik het einde van het boek niet zo sterk.

Al met al een spannend en meeslepend fantasyboek.

Reacties op: Macabere sfeer

The Call - Peadar O'Guilin