Zwakke drie sterren

Joseph Van den Houte 15 augustus 2020
In België is een uiterst linkse regering van groenen en communisten aan de macht.
Een politicus, een vastgoedmagnaat, een maffiabaas en een advocaat worden kort na mekaar ontvoerd en gedood. Achter dit alles zit een obscure organisatie die de normen en waarden in de samenleving wil herstellen. Via een obscuur telefoontje worden Van In en zijn vriendin Rien hierin betrokken.

Het is het derde deel in de reeks met ex-commissaris Van In.
Hij lummelt maar wat aan en verdeelt zijn leven tussen zijn Omer's en an en toe betaalde seks. Tot hij een telefoontje krijgt en zo in een huiveringwekkend avontuur belandt.

Zoals gewoonlijk is het verhaal heel vlot geschreven en geeft enkele uren van ontspannend lezen.
Maar daar houdt het dan ook mee op. Je krijgt de gebruikelijke ingrediënten van een Van In met zijn rancunes naar de samenleving toe, zijn Omer's, zijn regelmatige vrijpartijen,...
Ook de andere karakters zijn eerder karikaturen dan levensechte personages. Zij typeren wel een bepaalde politiek en visie, maar missen diepgang. Politici en andere machtspersonen zijn symbool voor machtsmisbruik, uit op persoonlijke voordelen en behept met seks.
Ik hou wel van maatschappij kritische thrillers, maar hier is het allemaal wat 'te veel' en zo uiteindelijk ongeloofwaardig.

Meer recensies van Joseph Van den Houte