Grenzeloze liefde in een troosteloze wereld

Een vader en zijn zoon trekken doorheen een verwoest, ijzig en naamloos landschap, waaruit elk teken van menselijke beschaving verdwenen is. Ze hebben enkel een winkelwagentje met wat schamele bezittingen.

We kennen hun naam niet; we weten ook niet wat de catastrofe heeft veroorzaakt.
Voor de doodzieke vader is zijn zoon en de hoop tot een beter bestaan het enige wat hem drijft.

Veel actie is er niet; enkel de dagelijkse strijd om te overleden in een eentonige en vijandige omgeving.
Maar een omgeving waarin kleine dingen een grote betekenis krijgen en soms een beetje hoop geven.

'De weg' is echter vooral het verhaal van een vader en een zoon, van de grenzeloze liefde van de vader voor zijn.
Het schetst een wereld waarin twee mensen, ondanks alle ellende en troostloosheid erin slagen 'mens' te blijven.
Het einde is droevig, maar geeft ook hoop op een beter leven.

De pure schrijfstijl van Cormac McCarthy weet deze sfeer indringend en beeldend weer te geven.
Het is daarom een boek dat je rustig moet lezen; het is één van de boeken waarin de schrijfstijl inherent is aan de kracht van het verhaal.

Een boek van amper 176 bladzijden.
'De weg' is een meesterk en heeft terecht de Pulitzer prijs gewonnen.

Meer recensies van Joseph Van den Houte