EEN ANDERE KANT VAN RILEY

Joyce 28 september 2022
Van Lucinda Riley zijn we natuurlijk gewend dat ze dikke pillen levert over één van de Zeven Zussen, maar zo af en toe gaf ze ons een ander lekker tussendoortje. De geheimen van de kostschool is een van haar eerste manuscripten en werd al in 2006 geschreven, maar pas postuum uitgegeven in 2022. In dit tussendoortje zien we wat mij betreft een andere kant van Riley. Geen boek wat springt tussen heden en verleden, geen zoetzappige romantisch verhaallijnen, maar een stevige detective waar je door heen gesleurd wordt.

Met Jazz Hunter als hoofdpersoon volgen we het verhaal rondom de kostschool in Norfolk op een chronologische wijze. Geen sprongen naar het verleden, zoals we gewend zijn van andere boeken van Riley. Wel speelt het verleden een grote rol en langzaam maar zeker wordt deze ontrafeld. Grotendeels ontdekken we deze door de ogen van Hunter, maar enkele cruciale ontdekkingen krijgen we vanuit andere perspectieven mee. Samen geven deze een compleet beeld van de geheimen van de kostschool.

Het boek leest heerlijk weg en zit goed in elkaar. Af en toe wordt er een klein deel van de puzzel opgelost, maar nooit echt genoeg om het totale plaatje in één keer te overzien. Het verhaal wordt nergens saai, de spanning zakt niet weg en ik vond het zelf erg leuk om detective te spelen gedurende het verhaal. Vanaf het begin ben ik aantekeningen bij gaan houden en heb geprobeerd clues te vinden, hierdoor zag ik wel voor het einde de ontknoping, maar het verhoogde wat mij betreft ook het leesplezier.

De geheimen van de kostschool is een spannende detective, lekker enigszins gecompliceerd en nooit saai. Je wordt als lezer door het boek heen gesleurd en je moet weten wie de dader is. Een whodunnit zoals een whodunnit moet zijn. Een fijne toevoeging aan het repertoire van Riley.

Meer recensies van Joyce