Slasher zoals een slasher moet zijn

Joyce 28 september 2022
Museumnacht is een echte slasher voor jongeren. En voor mij de allereerste slasher die ik lees én het allereerste boek van Chinouk Thijssen wat ik lees. Hoewel Chinouk een hit is op social media en de bibliotheek vol stond (of hoorde te staan) met haar boeken, las ik niet eerder iets van haar hand. De opzet van het verhaal hoort helemaal bij deze tijd. In het Instamuseum wordt een groep vrienden opgesloten door twee bekende YouTubers en als ze allemaal de nacht overleven, kunnen ze een grote geldprijs verdienen.

Elk hoofdstuk lees je vanuit iemand anders in de vriendengroep. Je wisselt daardoor continue van locatie in het museum en met al de verschillende kamers en stiekeme doorgangen moet het een flinke puzzel van Thijssen zijn geweest om dit consistent te houden. Ik zou in ieder geval meteen verdwalen in de hoeveelheid aan ruimtes.

Hoewel de spanning, het bloederige en brute overheerst, weet Thijssen de karakters in het verhaal wel ontwikkelingen mee te geven. En dat voor een verhaal die grotendeels in één nacht afspeelt. Door middel van flashbacks én de fast forward op het einde, weet ze dit toch voor elkaar te krijgen.

Museumnacht heeft mij overtuigd meer van Thijssen te willen lezen. Ondanks dat het horror/slasher genre niet helemaal mijn genre is, heb ik wel genoten van dit boek en las ik het in één ruk uit. Een heerlijk boek voor jongeren, die alle clichés van een avondje alleen thuis rustig op de bank willen mee maken. Het boek bezit een hoop spanning, vaart en leuke, afwisselende karakters, waardoor bijna iedere jongere zich kan identificeren met één van hen.

Meer recensies van Joyce