Onderhuidse spanning in een psychologische thriller

Joyce 27 juli 2022
Ik mocht voor het eerst deelnemen aan een Hebban Leesclub, nadat ik enthousiast was geworden van de flaptekst van Zonder Schuld. Een thriller met een psychologisch randje met een dunne scheidslijn tussen goed en kwaad. Met op de achterkant de vraag die je aan het denken zet: Waar ligt jouw grens als je tot het uiterste wordt gedreven? In de leesclub bespreek je het boek aan de hand van tien vragen en door het lezen van de antwoorden van je mede clubleden ontdek je soms zaken in het verhaal die je anders niet op zouden zijn gevallen. Ik vond het in ieder geval erg leuk om dit eens mee te maken!

Bij een thriller denk je waarschijnlijk in eerste instantie aan moord, veel gruwelijkheden en de jacht op de moordenaar. Zonder Schuld heeft deze ingrediënten zeker in zich, maar toch ligt daar de nadruk niet op. Smit kiest er voor veel meer in de personages te gaan zitten en het op de zoektocht tussen goed en kwaad te gooien. Ze neemt je mee in het brein van Hazel, de profiler en Julius, de advocaat en psychologische spel dat deze twee met elkaar spelen. Vooraf verwachtte ik, mede door de achtergrond van Smit, een goed inhoudelijke thriller en met de onderhuidse spanning en het psychologische spelletje zijn mijn verwachtingen zeker ingelost.

Zonder Schuld lees je vanuit twee verschillende perspectieven, die ook beide hun eigen hoofdstuknummering hebben. Je schakelt continue tussen Hazel, de profiler die door de politie wordt ingeschakeld bij het oplossen van de moord en Julius, de gehaaide advocaat. Hazel betrekt Julius, enigszins ongewenst, bij de jacht op de moordenaar, omdat zij weet dat hij ooit iemand met succes heeft verdedigd in een soortgelijke zaak. Wat volgt is een spannend kat-en-muis spel tussen deze twee, waarbij je vanuit beide perspectieven soms de zelfde scène leest. Doordat Smit hier voor kiest, krijg je een inkijkje in de psychologie van de mens en hun interne strijd tussen goed en kwaad.

Verwacht geen thriller waarin je continue vol in de actie stand zit, maar eentje met een onderhuidse spanning die je soms op het puntje van je stoel laat lezen. De moord is in dit boek ondergeschikt en er is gekozen voor een verfrissende inslag. Ik heb genoten van het debuut van Dana Smit en kijk zeker uit naar deel 2 en 3 over Hazel Kramer.

Meer recensies van Joyce