Don't judge a book by its first chapters

Joyce 02 maart 2024
Nog niet eerder heb ik zoveel moeite gehad om een recensie te tikken voor een boek. En dat is zeker niet omdat het boek slecht is, maar juist omdat het boek zo’n grote impact heeft gehad. Ik weet gewoon niet hoe ik het in woorden moet vatten.

Voor degene die op zoek is naar een echte feelgood, kan ik direct al zeggen: Dit is geen boek voor jou. Dit boek heeft wel trekjes van een feelgood, maar moet echt als een goede roman worden gezien. Er gebeurt zoveel in dat vergelijkbaar is met het leven van Jan en alleman, dat ik het eerder een realgood zou noemen.

Het boek vertelt het leven van een familie over een hele periode (1960-2008) en daarin gebeurt natuurlijk van alles en nog wat. Van leuke dingen, tot vervelende en zelfs tranentrekkende dingen. Meerdere malen heb ik het boek aan de kant gelegd om het verhaal even te laten bezinken.

In het begin kwam ik wat slecht in het verhaal, maar op een gegeven moment pakte het me en wilde ik ondanks dat het onderwerpen behandelde die bij sommigen van ons redelijk dichtbij kwamen en als zwaar kunnen worden gezien, alleen maar verder lezen. Ik heb het boek uiteindelijk wel in mijn hart gesloten! So, don’t judge a book by its first chapters!

Meer recensies van Joyce