Nooit geweten dat een zwangerschap en bevalling zo grappig kon zijn

Juanita 11 augustus 2019
Met Julia Jonkers - jong, single en zwanger, schreef Kim Bonefaas haar eerste boek. En wat voor een! De titel sprak mij als mama van 2 kinderen onmiddellijk aan.
In het semi-autobiografische boek maken we kennis met de ietwat chaotische Julia, 22 jaar, studente psychologie en wonend in Rotterdam. Naast haar job in het inloophuis geniet Julia van het leven samen met haar vriendinnen. En wanneer alles een beetje te veel wordt is er altijd nog Arthur, haar scharrel in hectische tijden. Maar net wanneer ze denkt dat alles op rails loopt wordt haar hele leven op zijn kop gezet, ze blijkt zwanger. Hoe moet het nu verder? Kan ze haar studies afmaken? Is ze wel verantwoordelijk genoeg om een kind op te voeden? En wat met de vader van haar baby?

Doordat ikzelf tweemaal zwanger ben geweest en veel herkenningspunten zag was ik heel snel geboeid door het boek. Daarnaast had ik ook heel veel raakvlakken met Julia als persoon. Net als mij heeft ze last van vliegangst en leeft ze onder het motto "better safe than sorry". Ook zinnen als "Ik heb geen geduld, nooit gehad" en "Van je verjaardagsbezoek genieten? Nee dus. Je bent alleen maar druk bezig de drankjes te serveren en de worst en kaas te snijden en dan kun je achteraf ook nog de troep opruimen. Nou nee, bedankt. Ik vier mijn verjaardag al jaren niet meer" konden zo uit mijn mond komen. Hierdoor was het voor mij echt niet moeilijk om helemaal in het verhaal te zitten. En als je dan nog eens kennis maakt met de charmante Koos kun je het boek helemaal niet meer aan de kant leggen. Enkel de oma met haar ouderwetse gedachten en Arthur die elke verantwoordelijkheid uit de weg gaat zou je een klap rond de oren willen verkopen.

De hilarische beschrijvingen als "beat-ballet voor zeekoeien" en woorden als "flamoesje" zorgden naast de emotionele passages voor een grappige noot waardoor het boek heel luchtig en ontspannend bleef.

Dit alles, samen met de korte hoofdstukken en de gemakkelijke schrijfstijl, maken dat ik heel erg van dit boek genoten heb. Ik heb het met een grote glimlach en zelfs af en toe een schaterlach gelezen. Nooit geweten dat een zwangerschap met bijhorende baarmoederverkrachtingen zo grappig kon zijn. Ik kijk alvast uit naar een vervolg.

Meer recensies van Juanita