Naast Ben op tocht door Malawi

Juanita 26 juni 2020
Ben de Ponti, geboren in 1951 en tandarts van beroep reist al vele jaren samen met zijn vrouw Cobi naar Afrika, meer bepaald naar Malawi, waar ze samen de stichting Vrienden van St. John’s, Mzuzu opstarten. Hiermee willen ze kansarme kinderen op weg te helpen. Tevens raakt hij gefascineerd door ontdekkingsreiziger David Livingstone, die streed voor meer humaniteit. Na uitgebreid onderzoek besluit Ben een deel van Livingstones expedite na te lopen.
Doordat er veel voorbereidingen vooraf gingen aan de tocht en deze samen met heel wat geschiedkundige feiten over dr Livingstone beschreven werden kwam het boek voor mij traag op gang ook al was dit alles heel leerrijk. Maar eens aan de tocht begonnen waan je jezelf in Afrika aan de zijde van Ben. Je wandelt als het ware naast hem, zo mooi en beeldend is alles beschreven. Ik kon me alles zo voor de geest halen. Al heb ik me ook wel af en toe geërgerd, niet aan de schrijfstijl of aan Ben maar wel aan een persoon die blijkbaar niet zo'n goede bedoelingen had als hij liet uitschijnen. Wie het boek gelezen heeft zal wel weten wie ik bedoel. Dit was dan ook het enige negatieve gevoel dat ik had want verder heb ik gelezen met een lach, een traan, met verwondering maar vooral met heel veel bewondering.

Meer recensies van Juanita