Spanning en gruwelijke details, een aanrader

Juanita 18 november 2019
Karin Hazendonk (°1961) is al haar hele leven gepassioneerd door lezen. Hierdoor kwamen de verhalen al op jonge leeftijd in haar hoofd. Nadat ze in 2013 haar baan kwijtraakte kon ze zich ten volle toespitsen op het het schrijven. En wat mogen we hiervoor blij zijn. Na een kinderboek, enkele kortverhalen, een young adult en 2 thrillers schreef ze "Ongenadig" dat werd uitgegeven door LetterRijn.
Het eerste wat opvalt aan het boek zijn de mooie kleuren van de cover. Maar ook de strop voorspelt niet veel goeds.

In het boek leren we Anouk kennen. Op een personeelsfeest raakt ze aan de praat met Sven. Hij is knap, attent, leuk,... kortom alles wat een vrouw in een man wenst. Maar zoals meestal het geval, als het te mooi is om waar te zijn dan is het meestal geen waar. En dat zal Anouk geweten hebben.

Het verhaal heeft je vanaf de eerste letter in de greep, de spanning wordt voortdurend opgebouwd en als lezer blijf je de hele tijd met vragen zitten. Dit en de korte hoofdstukken die overigens heel duidelijk geschreven zijn zorgen er voor dat het boek heel vlug leest. Het ene gruwelijke detail wisselt het andere af, sommige scenes waren zo gedetailleerd beschreven dat mijn maag af en toe in opstand kwam. Gelukkig krijg je halverwege een adempauze. Maar wanneer je denkt dat het beste dan weg is heb je het goed mis, na een beetje rust wordt de spanning opnieuw opgebouwd en komen weer nieuwe vragen boven.
Doordat je een goed beeld krijgt van de personages, maar ook van de omgeving en de handelingen leef je erg mee en krijg je bij bepaalde scenes soms zelf een heel beklemmend gevoel, wat voor mij zeker een meerwaarde is aan een boek.

Ongenadig was voor mij een aangename eerste kennismaking met Karin Hazendonk. Als je van een spannende thriller met hier en daar gruwelijke details houdt mag dit boek zeker niet op je lijstje ontbreken.

Meer recensies van Juanita