Volle maan

Jufelsie 11 januari 2021
Mijn kleuters zijn dol op de avonturen van de 14 muisjes. Ze kijken altijd uit naar een nieuw avontuur. Dolblij reageerden ze bij het zien van dit boek:
14 muisjes en de maan.
In dit boek maken we kennis met een Japanse traditie. Daar komen in het najaar de mensen bij elkaar om de volle maan te bewonderen. De 14 muisjes doen mee met deze traditie. In een hoge boom bouwen ze samen een vlonder. Alle muisjes verzamelen zich daar. Ook opa Muis, oma Muis, papa Muis en mama Muis zijn erbij. Langzaam valt de nacht en wordt het donker. Samen zien ze de maan opkomen. Het is een mooie ronde bol die zweeft door de nacht. In het licht van de maan genieten ze van de rijstballetjes, die opa Muis heeft meegenomen.
14 muisjes en de maan van Kazuo Iwamura is een prachtig verhaal. Samen met de muisjes klimmen de kleuters mee naar de boomtop. Best spannend over die smalle laddertjes.
Tijdens het voorlezen, komen we af en toe een vraag tegen. De kinderen bedenken antwoorden. Het prikkelt hun creativiteit.
Uiteindelijk komen we allemaal boven en gaan we gezellig bij elkaar op de vlonder zitten. De kleuters genieten wanneer ik alle namen noem. Enkele namen vinden ze grappig omdat ze die niet zo veel horen.
De illustraties zijn sfeervol. Overdag zien we de frisse kleuren van het bos. Tussen de bladeren ontdekken de kinderen de muizen. Langzaam wordt het avond. Een warme gloed kleurt het bos. Dan, wanneer het donker is, genieten we samen van de maan. Als een grote gele bol staat hij afgebeeld.
In Japan is het een gewoonte. Wellicht zorgen de 14 muisjes ervoor, dat ook wij in het najaar de volle maan gaan bewonderen!

Meer recensies van Jufelsie