Duik met de kleine zeemeerminnen het water in!

Jufelsie 11 april 2024
Drie kleine zeemeerminnen zingen ’s avonds voor de zee.
Ze wensen iedereen een goede nacht. Doe je met ze mee?

Duik mee de onderwaterwereld in met de drie zeemeerminnen. Zwem voorbij de mossels en kreeften, zwaai naar de maanvissen en zeepaardjes en geef een knuffel aan een schattig otterpaar. Wens alle onderwaterdieren een goede nacht. Het zijn er veel, groot en klein, iedereen komt aan de beurt voordat de kleine zeemeerminnen zelf in hun bedje kruipen.
Bedtijd, kleine zeemeerminnen is een lief verhaal voor jonge kinderen. Een verhaal op rijm geschreven door Dianna Hutts Aston. Met de zeemeerminnen zwemmen we door het water en ontmoeten daar verschillende dieren. We ontdekken o.a de grote zeekoe en een klein anemoonvisje. Kijken naar de gevlekte adelaarsrog en naar de blauwe mandarijnpitvis. Het prikkelt de nieuwsgierigheid en we willen weten hoe de dieren heten. Gelukkig vinden we in de binnenkant van de omslag alle onderwaterdieren getekend met hun naam eronder. Zo wordt de woordenschat flink uitgebreid. Het nodigt tevens uit voor een leuke zoekopdracht. Wijs een van de dieren aan en we gaan kijken waar het dier in het boek te vinden is.
Het verhaal is prachtig geïllustreerd door Renée Kurilla. Ze heeft alles zo fijntjes getekend, we herkennen direct enkele onderwaterdieren. We zijn onder de indruk van de mooie heldere kleuren. De drie zeemeerminnen hebben ieder een eigen identiteit en een lieve uitstraling. Met hun prachtige staarten trekken ze meteen de aandacht en samen met ze zwemmen we door het water. Elke kleurrijke prent nodigt uit. We tellen elk dier en oefenen verschillende rekenbegrippen zoals meer-minder- evenveel en groot-klein. We vragen ons af welk melodietje de zeemeerminnen spelen. De muziekinstrumenten worden erbij gehaald en de kinderen bedenken leuke deuntjes. Op het eind willen we ook nog zelf creatief aan de slag en een eigen onderwaterdier tekenen.
Nadat tegen alle onderwaterdieren ‘welterusten’ is gezegd is het Bedtijd voor de kleine zeemeerminnen! Sst…

Meer recensies van Jufelsie