Binnen bij de buren

Jufelsie 27 juli 2020
Jonge kinderen zijn nieuwsgierig en gaan graag op pad. Buiten zien ze deuren en vragen zich dan af… wie woont er achter die deur? In het prentenboek Binnen bij de buren gaan ze, samen met een meisje, langs zeven deuren. Het meisje heeft een rijke fantasie en bij elke deur is iets opmerkelijks. We zien o.a. een deur met een heleboel sloten, een deur waar altijd modderige pootafdrukken te vinden zijn en een deur waar een geur van vis hangt. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid van de kinderen. Voordat je de pagina omslaat verzamel je de eerste ideeën. Hierna ontdek je wie er achter de deur woont. Je ontmoet een boevenfamilie, een avonturier, een acrobatenfamilie, een vampier, een piraat en een muzikale familie. De bewoners zijn afgebeeld in een rijk geïllustreerde omgeving. Sfeervolle afbeeldingen waarin veel te zien is, steeds vinden kinderen nieuwe details. De woordenschat wordt op deze manier flink uitgebreid. Daarnaast geven de illustraties aanleiding om met de kinderen in gesprek te gaan. Welke voorwerpen zien ze en waar zouden de bewoners dit voor gebruiken?
Achter de zevende deur woont het meisje zelf. Ze zit rustig met haar ouders in de keuken aan tafel. Tot ieders verrassing blijkt dan dat zij in haar dromen haar eigen ouders als superhelden ziet. Ze heeft een rijke fantasie.
Een leuk detail is dat in elke kamer een kleine hamster zich verstopt heeft. Een mooie uitdaging om hier naar op zoek te gaan.
Binnen bij de buren…. een prentenboek en zoekboek waar je nieuwsgierig in blijft gluren!

Meer recensies van Jufelsie