In een ruk uitgelezen… De huiself van Bruce Coville. Een verhaal vol spanning en avontuur, met een vleugje magie.
Het verhaal is het dagboek van Angus Cairns. Angus is een huiself en onderdaan van de Koningin van de Schaduwen. Hij heeft het Betoverde Rijk verlaten en is naar de mensenwereld vertrokken om daar in een huis te gaan wonen en alles netjes en schoon te houden. Voordat hij vertrok heeft hij de grote eed van de huiselfen afgelegd. Het dagboek begint op het moment dat Agnus klaar is om te beginnen aan een grote reis. Agnus is verbonden aan de familie McGonagall en zorgt voor de oude Sarah. Op haar sterfbed vertelt ze Agnus dat ze hem naar Amerika stuurt. Hij komt in dienst van het jongste meisje van boven de tien, Alex Carhart. Een spannend avontuur begint. De overtocht naar Amerika verloopt niet gladjes en wanneer Agnus voor het huis van Alex staat moet hij goed kijken, op welke manier hij het huis binnen kan komen.
Alex blijkt een grote sloddervos te zijn. Langzaam verovert Agnus haar hart. Er dreigt ook gevaar. Agnus draagt een vloek bij zich. Deze vloek heeft zich rustig gehouden, maar komt nu naar buiten via de broer en vader van Alex. Er is een manier om deze vloek te doorbreken. Lukt het om de vloek ongedaan te krijgen en het leven van de familie Carhart te redden? Kunnen zij de koningin teruggeven wat ze kwijt is?
De huiself is een verhaal wat prettig leest. Er staan geen moeilijke woorden in, alles wordt duidelijk beschreven. Kinderen zijn vanaf het begin betrokken bij Agnus. Hij is klein, slim en vindingrijk. Af en toe heeft hij een ondeugende streek, maar kan ook plotseling boos zijn en dit op een vervelende manier uiten. De lezers leven met hem mee. Ze tellen met hem mee om zijn driftbui onder controle te houden. Het verhaal heeft iets magisch. Er gebeuren dingen, die in werkelijkheid niet kunnen. Daarnaast heeft het humor. Het is grappig wanneer Agnus met zijn voet vast komt te zitten in de stroop of wordt meegenomen in een rugzak vol rommel.
In het boek staan enkele kleine tekeningen om kinderen een beeld bij het geschreven verhaal te geven. Er staat o.a. een tekening van het gezin in, een plattegrond van het huis en een tekening van Agnus en de koningen van de Schaduwen. De dagboekfragmenten van Agnus, worden afgewisseld met korte berichtjes, briefjes en fragmenten van Alex, die ze in haar dagboek schrijft. Dit maakt het geheel ook wat speels. Een verhaal wat goed te volgen is.
De vloek is gemeen, daar wil je niet mee te maken krijgen, maar De huiself mag wel bij mij komen wonen. Heel fijn om de rommel op te ruimen en alles netjes te houden!

Reacties op: Een avontuur met een vleugje magie

De belofte van de huiself - Bruce Coville